Mag je dit jaar vuurwerk afsteken in Oostenrijk?

Ik heb ergens gelezen dat er een vuurwerkverbod was in Oostenrijk. Dat kwam omdat er geen sneeuwval kwam en ze bang waren dat de bomen in de fik vlogen door vuurwerk. Geldt dat nog steeds of mag je gewoon vuurwerk afsteken?

Er ligt overigs wel veel sneeuw waar ik ben
(2017-2018)

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Vakantie
4.1K
ronron1212
6 jaar geleden
http://www.wintersportweerman.nl/op-veel-plaatsen-in-oostenrijk-een-vuurwerkverbod-vanwege-bosbrandgevaar-69522/
Bordensteker
6 jaar geleden
De in de reactie van ‘ronron1212’ hierboven vermelde link naar wintersportweerman.nl is 2 jaar oud, nl. van 29 december 2015. De weersomstandigheden zijn nu heel anders dan in 2015 en 2016, en er is nu geen landelijk verbod.

Antwoorden (2)

Als je maar uit de buurt van bomen blijft of een gat graaft in de sneeuw is er niks aan de hand. Misschien is het ook slimmer om geen knalvuurwerk af te steken en het hangt ook af waar je bent. Ben je in Tirol dan mag het zeker niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik ben in Gerlos, maar ze houden toch ook vuurwerkshows op de pistes? En de bomen zijn nat door de sneeuw.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Denk het wel, maar wat voor soort vuurwerk ga je afsteken? Want bij sommige categorieen kun je een boete krijgen.
De in de reactie van ‘ronron1212’ vermelde link naar wintersportweerman.nl is van 29 december 2015.
In eind 2016 was er óók zo’n verbod van kracht in o.a. geheel Tirol. En Gerlos ligt in Tirol.

Maar ik kan voor de komende Nieuwjaarsnacht (Silvester) 2017-2018 (let wel: behalve voor Wenen*) niets over zo’n verbod vinden; wel een bericht van gisteren 30 december 2017 dat de luchtvervuiling vórige jaarswisseling als gevolg van het oudejaarsvuurwerk zeer hoog was óndanks dat verbod: http://tirol.orf.at/news/stories/2886715/ .
Ook op die site is echter niets over een verbod dit jaar te vinden.

* In de hoofdstad Wenen is het echter een heel ander verhaal! De bijzonderheden vind je in http://www.vienna.at/feuerwerksverbot-zu-silvester-in-wien-saftige-geldstrafe-bei-missachtung/5606703

Dus wat de vraagsteller nu in Tirol heeft opgevangen betreft een verhaal dat gaat over de twee voorgaande jaren.