als je hem laat keuren wel ja.

Toegevoegd na 35 seconden:
teminste, als je bedoelt dat je zo'n 'opa/oma' autoje wilt hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je dat autotje kunt verzekeren dan mag dat anders niet maar als het niet mag kun je eventueel op het circuit mee rijden(je gaat dan wel sloom vergeleken met andere)
of op de crossbaan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op het moment dat een voertuig voldoet aan de daaraan gestelde eisen dan is dit geen enkel probleem. De vraag is alleen is het rendabel om een auto om te bouwen tot een 45 kmh voertuig. Als je nagaat waaraan deze moet voldoen en dan ook nog de keuring moet doorkomen.....ik heb zo mijn twijfels.

Wat doe je bijvoorbeeld met de motor? Deze moet al vervangen worden door een soort wat voldoet aan de 45 kmh voertuigen en kan zo'n motor dan nog wel het gewicht "dragen" van de originele auto?

Wettelijk gezien zou het wel mogelijk zijn, maar praktisch lijkt het me niet haalbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat wordt moeilijk, omdat je auto maar max 400KG mag wegen.(leeg gewicht)
Veel autootjes zonder motor zitten daar ver overheen.
Ook de breedte kan een belemmering zijn.
Hoe de regels nu exact zijn weet ik niet, enige jaren geleden had ik ook een dergelijk project op de rails maar liep op het gewicht en de maten vast..
Er mogen ook GEEN 4 mensen in kunnen zitten, dat zou met het verwijderen van de achterbank nog op te lossen zijn.
De kleine oude versie van de Suzuki Alto is een van de lichtste auto's die ik ken, maar daar wilde het al NIET mee.
Dat driepitter motortje weegt zelf ook weinig.
Als je electrisch aandrijft telt het accu-gewicht NIET mee,
een 4KW elektromotor is zeer licht te bouwen met neodyniummagneten en driefazen draaistroom die zich met elektronica eenvoudig uit accu's laat opwekken.
Je kunt ook in iedere velg een krans van neodynium magneten maken, en een stator voor het aandrijven EN remmen gebruiken (recuperatif) die vast op de as komt waar nu de remmen zitten.
Met dit soort fratsen kun je veel gewicht uitsparen en heb je het tij mee, de RVD heeft opdracht welwillend mee te werken bij innovaties mbt elektro-aandrijving.
Her rijden met 45 KM/H vergt ongeveer 2-3KW.
Ik hoop dat je hier wat mee kan.
Veel plezier.

.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je zou de vraag eigenlijk moeten verduidelijken.

Als je een auto vwb het interieur (passagiersvervoer) zo zou willen houden moet je een aantal aanpassingen laten uitvoeren om het vermogen en dus de max snelheid te knijpen.

De RDW zou dan je auto moeten herkeuren en een nieuw kenteken moeten afgeven.
Dat zullen ze echter niet doen, die optie valt dus af.

Ombouw tot bromfiets (ook kentekenplichtig) zal ook nagenoeg onmogenlijk zijn vanwege oa de voertuigafmetingen en gewichtsbepalingen.

Blijft over ombouw tot een voertuig wat niet kentekenplichtig is en ingericht is voor het vervoer van goederen.
Het zou nog mogenlijk zijn om het kenteken van je huidige auto via de RDW ongeldig te laten verklaren (doe je dat niet blijf je alle verplichtingen van een auto houden, rijbewijs,verzekering, belasting).

Met aanpassingen zou je dan de snelheid van je auto kunnen knijpen tot 25 km/h.

Dit zou ook nog kunnen met vrachtwagens en wordt vooral in het noorden van nederland gedaan.

Overigens is men bezig om vooral de laatste variant wettelijk te verbieden ivm oa de afmetingen,gewichten en de daarbij behorende verkeersveiligheid.

Als een voertuig wordt gecontroleerd en harder blijkt te rijden voldoet het voertuig niet aan de wettelijke omschrijving en zou men kunnen stellen dat je op dat moment weer in een niet gekentekende personenauto zou rijden. Dan gelden er plots weer heel andere regels en heb je een groot probleem.

Als het je al zou luken wees dan heel duidelijk naar je verzekeringsmaatschappij ivm de dekking bij eventuele ongevallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een brommobiel is volgens de wet een brommer. Jouw vraag is hiermee al min of meer beantwoord. Het toegestaan om een auto om te bouwen tot 45 km auto echter gaat het je waarschijnlijk niet lukken. De om te bouwen auto moet dan namelijk voldoen aan o.a. max 350 kg, mag breedte en max 2 inzittende bergen. Kijk eens op http://www.brommobielaanbod.nl voor een occasion of tweedehands brommobiel dat is veel goedkoper en makkelijker dan een auto ombouwen.