Waarom altijd een boer laten na het eten van een appel?

Als ik een appel eet volgt er altijd een flinke boer. Bij geen enkel ander stuk fruit of ander eten heb ik dit. Herkent iemand dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
20.7K
Kimath
13 jaar geleden
ik heb hetzelfde, weet ook niet hoe het komt. Goeie vraag!
jc54
13 jaar geleden
Ik herken dit niet, maar ik zal er eens op gaan letten.
Wat bij mij wél voor komt, is, dat als ik appeltaart of een appelflap verorberd heb, na ongeveer een uur het gaat opbreken, nog net geen opbrekend maagzuur, maar wel daar dicht tegen aan.

Het beste antwoord

Appel gaat direct gisten in de maag en dat veroorzaakt gistingsgas. Ik heb het ook altijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je je eten doorslikt, komt het in je slokdarm terecht. Dit is een lange buis die eindigt in je maag. Je slokdarm stuurt het eten meteen door naar je maag. Daar wordt het eten flink door elkaar gemengd en met kleine beetjes tegelijk naar je dunne darm gestuurd. De stoffen die goed zijn voor je lichaam worden uit het eten gehaald en in je bloed opgenomen. Het overblijfsel gaat verder naar de dikke darm, waarna het via je poepgat je lichaam verlaat.

Als je heel snel eet en niet goed kauwt krijg je niet alleen eten maar ook lucht binnen. Te veel lucht in je maag is niet goed, het moet eruit! De lucht borrelt op, gaat door de slokdarm omhoog en verlaat je lichaam door je mond. Blurp…!

Toegevoegd na 2 minuten:
Dit geld ook voor fruit en cola.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De tijd nemen om de appel te eten zodat je geen lucht meehapt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord is aardig verrassend: appels zitten van nature vol met lucht. Dit verklaart dat ze zo goed blijven drijven in water.
Hoewel goed kauwen altijd een gedegen advies is, heeft dit hier een beperkt effect. De lucht zit namelijk opgeslagen in microscopische kanaaltjes die het klokhuis met het vruchtvlees verbinden. Het doel van deze kanaaltjes is de beluchting van de appel, nodig voor het behoud van het metabolisme in de appelcellen. Inderdaad, de appel bestaat uit levende cellen. En dus voor bijna een kwart (van het volume) uit lucht.
Bij lage zuurstof concentraties moeten cellen overgaan tot een soort gisting en gaan ze eerder dood. De veel grotere afmetingen van de beademingskanaaltjes in appels dan in peren wordt gezien als de reden dat de laatsten sneller rotten.
Het vruchtvlees staat niet alleen in contact met lucht, ze worden tijdens het groeien ook bevoorraad met water en voedingsstoffen door 10 vaatbundeltjes. Deze zijn goed te zien als je de appel dwars doorsnijd. Mocht je het zelf gaan testen, let dan ook even op de mooie vijf-voudige symmetrie van het klokhuis.