Moet je eieren wassen voor je ze bewaart?

Goedemorgen, ik heb een vraag die mij onlangs gesteld werd en waar ik eigenlijk geen antwoord op heb. Moet je eieren die je hebt gekocht in de supermarkt thuis eerst wassen voor je ze in de (koel)kast bewaart? Dit ivm vuiligheid van waar het ei vandaan komt, nl de cloaca van de kip. Of is dit niet nodig?

3 jaar geleden
1.9K
Utrecht
3 jaar geleden
Nee, niet wassen.
Met het wassen verwijder je de natuurlijke beschermlaag van het ei (cuticula) waardoor ze na wassen veel kwetsbaarder worden en dus minder lang houdbaar.

Antwoorden (1)

Nee, dat hoeft niet. In Europa worden kippen ingeënt tegen verschillende ziektes zoals salmonella. Hierdoor is het niet nodig om de eierschalen te wassen.
Eieren met vuile schalen (modder of kippenmest) moeten wel worden schoongeveegd. Een vers gelegd ei is voorzien van een beschermlaagje, cuticula genoemd. Dit werkt als een antibacterieel afweersysteem. Door het ei te wassen wordt deze bescherming verwijderd. Worden de eieren na het wassen echter in een schone eierdoos bewaard, dan is dit niet echt een probleem.
SimonV