Hoe breek je een ei boven een pan zonder dat de eierschaal in het ei komt?

Sorry een beetje kromme vraag maar ik probeer het hier uit te leggen. Ik kook al meer dan 20 jaar. Soms mislukt iets maar vaak gaat het best prima. Maar wat ik lastig blijf vinden is het breken van een ei boven een pan of beslagkom. Vaak komen stukjes schaal mee in de pan. Ik heb al vanalles geprobeerd. Ook het ei op een vlakke ondergrond getikt maar dat werd een knoei boel. Hebben jullie tips voor mij? Wat ik wil bereiken: een boterham met een gebakken ei met hele dooier.

2.8K

Antwoorden (1)

De volgende manier gaat bij mij nooit mis:
Ei in de linkerhand (ik ben dus wél rechtshandig).
Met de scherpe kant van een normaal mes (van het gewone bestek) een lichte karate-tik precies midden op het ei.
Het ei breken (de kleine stukjes schaal blijven aan het vliesje zitten) en de helft met de dooier meteen naar boven houden als een kommetje.
Als je dit in een pan laat vallen gaat de dooier niet kapot.
Ik breek een ei nooit op de rand van de pan of van een schaal, omdat zo'n breuk veel kleine schilfertjes geeft.
De methode die ik beschrijf is ook heel goed als ik dooiers en eiwit wil scheiden om b.v een bavarois te maken.
Bedenk ook, dat bio-eieren een dikkere schaal hebben dan gewone eieren en daardoor een steviger breuk geven.