hoe kan ik een eigengemaakte tomaten/uien saus langer bewaren ?

Ik maak graag een tomaten/uien saus met ketchup en uien en een beetje sambal, dit kan ik maar een dag bewaren, kan ik er iets aan toevoegen zodat ik het minimaal een week kan bewaren ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Langer dan 3-4 dagen gaat niet zomaar, maar je kan wel een paar dingen doen om de houdbaarheid behoorlijk te verlengen. Invriezen Dat spreekt voor zich, maar als je straks kleine hoeveelheden saus wil gebruiken, is het aan te raden om in kleine porties in te vriezen. Je mag uiteraard een vormpje gebruiken, maar houd rekening dat deze zal een rode kleur krijgen en waarschijnlijk ook de smaak "bewaren". Ik gebruik altijd van die plastic zakjes voor het maken van ijsklontjes, maar dan voor sauzen. Heel handig! 1 jaar bewaren is geen punt. Vacumeren / wecken Je hoeft geen vacumeerapparaat te hebben. Een leeg glazenpotje van pastasaus, groente of iets dergelijks volstaat. Ik heb altijd een paar lege potjes Hak in huis van verschillende formaten. Maak het potje en de deksel grondig schoon en laat het helemaal drogen. Breng de saus tot koken, vul het potje af tot 1-2 cm van de rand met de saus terwijl deze nog heet is, en schroef de deksel meteen dicht. Na een tijdje, als de saus afkoelt, zal je horen dat de deksel plopt en een beetje inzinkt. Dat betekent dat er vacuüm is ontstaan, en dit potje kan je gerust een paar weken in de koelkast bewaren. Na het openen moet je de saus wel binnen 2-3 dagen opeten! Als de deksel niet plopt, dan is er toch lucht binnengekomen. Je kan het potje nog eens in de magnetron flink opwarmen, en opnieuw de deksel op doen. In ieder geval zijn de belangrijkste tips om de houdbaarheid te verlengen; - Werk hygiënisch. Nooit met vieze/gebruikte gerei in de saus roeren. - Zorg dat de saus zuur is. Tomaat en uien zijn van natuur zuur, maar een scheutje citroensap is goed voor de smaak en verlengt de houdbaarheid. - Check de temperatuur van de koelkast. Alles boven de 7°C is niet goed! - Geen onafgedekte spullen in de koelkast! Het kan vreemde smaken en geuren krijgen of afgeven, en het zal sneller bederven. Succes en eet smakelijk!

Vries het na de bereiding direct in een ijsblokjeshouder in. Bewaar de bevroren blokjes in een diepvriesdoos. Naar gelang de hoeveelheid die je nodig hebt kan je dan voor gebruik een of meer blokjes ontdooien.

Uit eigen ervaring weet ik dat het niet heel lang houdbaar is maar het slimst is om het in te vriezen. Dan blijft het meestal wel voor een paar dagen goed! Nog veel succes

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100