Wat heb je nodig om een broodjeszaak te beginnen?

Wat heb je nodig om een broodjeszaak te beginnen om aan bedrijven broodjes te leveren? Dan heb ik het met name over diploma's etc.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
18.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
broodjes, héél véél broodjes
bamibal
11 jaar geleden
en beleg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
geld!

Antwoorden (2)

In principe heb je voor een broodjeszaak geen bijzondere diploma's nodig al is dat wel aan te raden. Je gaat immers met etenswaren om en daar worden op zich strenge eisen aan gesteld ondermeer door de VWA (Voedsel en Waren Autoriteit).

'n cursus Sociale Hygiëne en de regels van HACCP zijn een minimum en een must anders kan je al snel in problemen komen met je klanten en/of controlerende instanties als je niet op de hoogte bent met regels en wetten omtrent klantenomgang en bedrijfshygiëne in de keuken. Heb je al een koks diploma dan ben je ook bekend met deze materie.
Daarnaast is een cursus Ondernemersvaardigheden ook aan te raden. Hiermee leer je van A tot Z een bedrijf succesvol te runnen en waar je allemaal op moet letten inzake marketing, administratie, personeel, aansprakelijkheid en nog veel meer.

Het niet hebben van minimum kwalificaties zal zeker invloed kunnen hebben in de werving van toekomstige klanten, vooral als dat bedrijfscatering moet zijn.
De bedrijven die jou in gaan huren willen wel garanties hebben dat het aangeboden voedsel van jouw bedrijf kwalitatief goed is en vooral veilig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naast het eerder gegeven antwoord, wat juist is, heb je natuurlijk een eigen vermogen nodig. Dit is je start/werkkapitaal waarmee je bepaalde zaken bekostigd, zoals een pand, huur, verzekeringen, premies, loonkosten, energiekosten, de aanschaf van je winkelinrichting, je halffabrikaten en meer van dat soort dingen. Want, je zal in de eerste maanden geld nodig hebben om deze kosten te kunnen betalen. Dan nog een ondernemersplan waarin je schrijft hoe je bedrijf er nu uitziet, maar ook de koers waarheen je wilt. Stilstand is achteruitgang. De bank kan je helpen met een begin van je plan te schrijven (voorbeeld: https://www.rabobankstartproof.nl/assets/voorbeeld_ondernemingsplan_schoonheidssalon.pdf). het ondernemersplan kan je helpen je financiering bij een geldinstelling rond te krijgen. Ook zal je iemand moeten hebben die je boekhouding verzorgd, als je dat zelf kan, is dat mooi mee genomen. Maar, ook de fiscus wilt inzage. Dus is een boekhouder voor je belastingzaken geen overbodige luxe. Dan nog op zoek gaan naar leveranciers die jouw je halffabrikaten aanlevert, een bedrijfspand en zo meer. Ook een gesprek met de K.v.K kan helpen met informatie, vakverenigingen, bijv horeca/ bakkerijen. Dit zijn enkele dingen wat je nodig hebt, maar, er komt zoveel meer bij kijken. Wens je veel succes.