Wordt bier sneller koud in de vriezer na schudden?

Ik heb wel eens gehoord dat als je bier goed schudt dat het dan sneller koud wordt in de vriezer, maar is dat wel waar? En als het zo is waarom is dat dan zo?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
9.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat je het fenomeen 'instant freeze' bedoelt, maar dat het je verkeerd is uitgelegd. Je kunt bier (onder andere) tot onder het vriespunt bevriezen, terwijl het nog vloeibaar blijft. Als je vervolgens het bier dan met een flinke klap op de tafel zet, dan bevriest het ineens. Zo koud is het. Google er maar eens op, het is een leuk fenomeen om te bekijken :) .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, daarmee ben ik niet in de war.

Het beste antwoord

Nee dat is niet waar. Het heeft althans geen praktische betekenis.

Als je de fles in de vriezer of ijskast legt dan zijn fles en bier op kamertemperatuur.
De koude lucht moet de vloeistof (bier) afkoelen door warmte te onttrekken aan het bier.

Bij de warmtestroming zijn van belang:
1. De temperatuur van de lucht
2. De warmteoverdrachtscoëfficiënt van stilstaande lucht naar een vast oppervlak (de fles)
3. De warmtegeleidingscoëfficiënt van het glas
4. De warmteoverdrachtscoëfficiënt van een vast oppervlak naar stilstaande of bewegende vloeistof
5. De temperatuur van het bier

Bij jouw vraag gaat het met name om de warmteoverdrachtscoëfficiënten.
De temperaturen en de warmtegeleidingscoëfficiënt van het glas zij in beide gevallen (schudden en niet schudden) gelijk en hebben dus geen invloed.

In dit geval wordt de duur van de afkoeling bepaald door de warmteoverdrachtscoëfficiënt van stilstaande lucht naar een vast oppervlak. Dus de snelheid van warmteoverdracht van gas naar een vast oppervlak aan de buitenkant van de fles. Deze warmteoverdracht is zeer slecht. Terwijl de warmteoverdracht van een vloeistof naar een vast oppervlak aan de binnenkant van de fles een paar duizend maal groter is.

Dit grote verschil qua warmteoverdracht tussen een vast lichaam en een gas of een vloeistof is aan leken goed aan te tonen.
Als een naakt persoon in de winter bij min tien graden in stilstaande lucht staat heeft hij het niet echt koud. De koude lucht moleculen kunnen de warmte niet aan het warme lichaam onttrekken omdat zich een film stilstaande (warmere) lucht rond het lichaam vormt.
Stapt die persoon in water van nul graden dan koelt hij zo snel af dat hij binnen een tiental minuten dood is. Die warmteoverdracht is een paar duizend maal beter.
(Er zijn veel meer moleculen in de vloeistof aanwezig)

De tijd om het bier af te koelen wordt bepaald door de warmteoverdracht van lucht naar de fles. Wat in de fles gebeurt is (eigenlijk) niet van belang.

Ik schrijf eigenlijk, omdat de warmteoverdrachtscoëfficiënt van stromende vloeistof beter is dan die van stilstaande vloeistof. Maar dit verschil valt in het niet tegenover het grote verschil in warmteoverdracht naar gassen.

De vloeistof in de fles blijft door het schudden maar even in beweging dus er is geen praktisch effect in afkoelsnelheid.
Het is alsof je met de trein van Amsterdam naar Maastricht reist.
Daar doe je normaal 2,5 uur over, en qua geschudde fles 2,5 uur min 0,002 sec.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedank voor je antwoord!

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat je in de war bent met het schudeffect en bevriezen.

Mythbusters:
"Als een flesje bier lang in de vriezer staat, eruit gehaald wordt terwijl het nog vloeibaar is, en dan wordt geschud, zal het bier spontaan bevriezen.

Het juniorteam zette flesjes bier 120 tot 180 minuten in de vriezer, alvorens ze eruit te halen en meteen te schudden. Het bier bevroor inderdaad, mogelijk door het effect van superkoeling.

Superkoeling of onderkoeling is het afkoelen van een vloeistof tot beneden haar kristallisatiepunt. Als aan een onderkoelde vloeistof plotseling een kristallisatiekern wordt toegevoegd, zal ze zeer snel bevriezen."

Bier zal dus niet sneller bevriezen als je het eerst schudt maar het zal kristalliseren als je het uit de vriezer haalt en dan schudt, maar dat heeft niet te maken met de temperatuur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee dat bedoelde ik niet. Maar toch bedank voor je antwoord.