Wat is het gezondste om in de thee te doen: basterdsuiker, honing of een zoetje?

Ik weet dat het het beste is om helemaal niks in de thee te doen, maar als je toch een van de bovenstaande drie opties wilt kiezen, wat is dat het 'gezondste'?

Toegevoegd na 2 uur:
Naar aanleiding van de antwoorden tot nu toe, denk ik dat ik wat specifieker moet zijn.
Het gaat mij niet om de calorieën en ik weet dat in zoetjes de minste calorieën zitten. Het gaat mij meer om de impact op mijn lichaam. De een zegt dat zoetjes erg slecht zijn voor je lichaam, de ander zegt weer dat suiker of honing slechter zijn.
Het gaat mij dus niet om de minste calorieën, maar gewoon echt om het 'gezondste', het beste voor je lichaam.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
7.3K

Het beste antwoord

Het is het gezondste om te streven naar een zo gelijkmatig mogelijke bloedsuikerspiegel. Als je namelijk een piek krijgt door inname van 'snelle koolhydraten'/suikers, dan maakt je lichaam een stoot insuline aan. Deze heeft een daling van het bloedsuiker tot gevolg, bovendien maakt insuline vetopslag in het lichaam mogelijk. Als je bloedsuiker daalt, krijg je trek in iets zoets en het cirkeltje is rond. Op korte termijn kun je je lusteloos en moe voelen door suikerpieken en suikerdipjes, maar op lange termijn zijn de gevolgen nog veel groter. Er is een grotere kans op overgewicht (door de verhoogde aanmaak van insuline) plus er kan insulineresistentie optreden. Dit betekent dat je diabetes type II aan het ontwikkelen bent. Dat dit niet gezond is weet je natuurlijk al!

Basterdsuiker is ietsje pietsje minder geraffineerd dan witte suiker, dus die is wel beter dan witte suiker, maar niet beter dan honing. Honing is een natuurprodukt en bevat meer dan koolhydraten alleen. Deze is te verkiezen boven suiker. Maar óók honing geeft een bloedsuikerpiek en daarom is een zoetstof het beste.
Heel veel zoetstoffen zijn omstreden en kun je beter mijden. Aspartaam is daar een goed voorbeeld van. Mijd deze commerciële zoetstoffen en ga op zoek naar een zoetstof welke geen gevaar voor de gezondheid oplevert. Stevia is hier een goed voorbeeld van. Ik gebruik het al járen. Een flesje gaat echt superlang mee, want het is megazoet en er is geen nare bijsmaak zoals andere zoetstoffen vaak wel hebben (zoals bv aspartaam). ;-)

Bij de link hieronder kun je meer lezen over Stevia en daar kun je het ook bestellen. Toen ik Stevia voor het eerst kocht, was het nog niet zo bekend (was toentertijd ook nog niet goedgekeurd voor consumptie en mocht alleen voor cosmetisch gebruik verkocht worden). Inmiddels wordt het steeds meer verkocht en gebruikt in lichtprodukten, omdat veel slechte zoetstoffen door steeds meer mensen gemijd worden. Hierdoor moeten fabrikanten wel op zoek naar alternatieven en dan vinden ze STEVIA! :-)

Toegevoegd na 44 seconden:
O ja, ik heb een flesje vloeibare (kleurloze) stevia, maar inmiddels zijn er ook dispensers met tabletjes te verkrijgen. Handig!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Zoetje heeft het minste calorieën.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een zoetje :) zeker als je op dieet bent dan is een Zoetje beter
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gezondste is een zoetje, daar zit weinig kJ , Kcal , Kolhydraten enzovoort in.

Op de site kan je van alle producten opzoeken wat erin zit, van honing zijn veel verschillende soorten en de zoetjes heb ik ff zelf uit het keukenkastje gepakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De gezondste is 'natuurlijk' honing.

Als je vraagt wat naar de minste calorieën : zoetje.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als je praat over gezond wat betreft eten:

je zou alles wat je oma (afhankelijk van je leeftijd, de moeder van je oma) in de supermarkt niet herkent als eten, niet moeten eten...!

Dus nooit meer pannekoeken maken met behulp van zo'n pak waar alles al inzit, behalve water/melk en soms eieren!

Eigenlijk alles wat uit "de fabriek" komt, omdat daar allerlei zaken aan toegevoegd worden, zoals zout !

Toegevoegd na 2 uur:
HONING = het gezondst !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus, omdat je, zeer terecht, verschil maakt tussen caloriearm en gezond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel Kees!
Cryofiel
11 jaar geleden
Terecht opgemerkt dat zout één van de ongezondste bestanddelen van ons huidige voedsel is. Hoewel - vroeger werd er ook rijkelijk zout gebruikt, al was het maar als conserveermiddel. Ook slecht, natuurlijk, maar beter dan bedorven voedsel eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik hoor niet gauw beweren dat bergen zout goed voor de gezondheid zijn maar een enkele gram verwerkt iedereen die gezond is zonder dat het een noemenswaardige invloed op de bloeddruk heeft. Echter, de onderzoeken ernaar spreken elkaar op zijn zachtst gezegd tegen. Ik denk dat te weinig zout veel slechter is dan wat teveel. Je verstoort er namelijk de elektrolytenbalans (vooral natrium/kalium) mee, die cruciaal is voor de hartwerking. Nu het warme seizoen weer in aantocht is vrees ik het ergste voor de gevolgen van de zoutfobie, die ons langzamerhand opgedrongen wordt door de overheid. Meisje Schippers wil nu krasse maatregelen om de hoeveelheid verzadigd vet, waar helemaal niks mee mis is, en zout in de voeding te minimaliseren, hetgeen dus levensgevaarlijk kan zijn, juist en vooral voor hartpatiënten. Daar hebben cardiologen recent nog voor gewaarschuwd. Zout is een van de weinige stoffen die van nature nauwelijks tot niet in onze voeding voorkomt en er dus wel aan toegevoegd MOET worden. Niet overvloedig maar wel een bepaalde minimum hoeveelheid. Wel mee eens dat je beter je eten zoveel mogelijk zelf kunt bereiden. Dan heb je veel beter in de hand wat er allemaal inzit.
Cryofiel
11 jaar geleden
Als dat zou kloppen, dan zouden zo'n beetje alle huidige natuurvolkeren, en alle volkeren uit de lange menselijke historie die geen toegang hadden tot zeezout, massaal sterven aan hartfalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn aanwijzingen dat homo sapiens zich ontwikkeld heeft in waterige kustgebieden met een mild klimaat. Dat zou ons gebrek aan lichaamsbeharing kunnen verklaren. Dit terzijde maar zout genoeg, in zo'n milieu. De mens is later drogere gebieden gaan bewonen maar hadden die volkeren dan niet op de een of andere manier de beschikking over zout? Sterker, konden ze zich niet pas op die manier verspreiden als er niet een minimale manier van transport/handel van zout mogelijk was? Het is in ieder geval bekend dat zout een zeer gewild en duur artikel was in gebieden waar er schaarste aan heerste. Het woord salaris heeft zijn naam zelfs aan zout te danken.
Cryofiel
11 jaar geleden
Met die aanwijzingen bedoel je waarschijnlijk de theorie van de wateraap, vermoed ik. Maar die theorie is bij nader onderzoek dermate onwaarschijnlijk gebleken dat niemand er nog van uitgaat dat het zo is gegaan. Als het al zo zou zijn gegaan, dan zou dat heel lang geleden moeten zijn geweest. Er zouden dan dermate veel evolutiestappen in een zoutarme omgeving zijn geweest, dat wij ons echt wel aan die zoutarme omgeving zouden hebben aangepast. Wel of geen wateraap, de voorouders van de mens hadden geen handelssystemen om zout vanuit de kust naar de binnenlanden te transporteren. Toen de wouden verdwenen en wij op de nieuw onstane savannes rechtop begonnen te lopen, was er al tienduizenden jaren geen zout geweest: niet in die wouden, en niet op de nieuwe savannes. Pas veel, veel later, toen de sociale structuren uitmondden in maatschappijen en handelsrelaties, werd zout vanuit de kustgebieden richting de binnenlanden getransporteerd. En inderdaad, als betaalmiddel. Dit was tot in de vroeg-Romeinse tijd het geval (inderdaad: salaris). Het feit dat zout als betaalmiddel werd gebruikt geeft aan hoe zeldzaam het was - met andere woorden, hoe zoutarm het toenmalige voedingspakket was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oftewel, hoe groot de behoefte aan zout was en is. Het is heel moeilijk na te gaan of er toen handel was in zout. Voor mij is het bijkomend interessant. Belangrijker vind ik het feit dat verstoring van de verhouding natrium-kalium tot (cardiale) problemen kan leiden, waarbij ik een tekort aan natrium te vaak zie noemen om de plannen van juf Schippers toe te juichen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Het enige waar ik van heb gehoord is een verstoring van de Na/K-verhouding door een teveel aan kalium, niet door een tekort aan natrium. Ook die gevallen behoren echter tot de uitzonderingen - althans, in mijn beleving.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
*Cryofiel : zout is niet slecht, heb ik ook nooit beweerd !
Te veel zout is niet goed, bijvoorbeeld voor je bloeddruk, dat zeg ik wel.
Fabrikanten stoppen in hun produkten zout (meer dan nodig) om wat voor (gekke) reden dan ook en onze smaak wordt daardoor 'vervormd', daardoor gaan wij zelf meer (te veel) zout gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Cryofiel: dan zal het je ongetwijfeld interesseren dat hyponatriëmie wel degelijk beschreven is. Vrijwel iedereen met ruime ervaring in de (chronische) psychiatrie kent het syndroom, hoewel het daar ook wel H2O-intoxicatie wordt genoemd. Symptomen: hoofdpijn
misselijkheid
braken
malaise verwardheid
bewustzijnsdaling tot coma toe
insulten
apneu
asystolie
http://www.internisten-rijnland.nl/hyponattekst.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is in de medische wetenschap algemeen bekend dat natrium en kalium in evenwicht met elkaar moeten zijn om gezondheidsproblemen te voorkomen. Bekijk maar eens een simpel labformulier voor huisartsen. 'Na, K' staat er altijd op, als vanzelfsprekend in één adem genoemd. Mensen die naar warme streken afreizen werd altijd aangeraden om bij veel zweten/veel drinken zoutpillen te nemen. Ik weet niet of dat nu nog zo is, mogelijk onder invloed van de zoutfobie, maar in warme oorden is pittig gekruid en relatief zout eten populair. In de sportwereld is het bekend dat je uit moet kijken met teveel water/te weinig zout: http://runningfiles.bravehost.com/sportdrank%20en%20sportvoeding/hyponatremia.html Nog een aardig stukje:
Veel diëten zijn zoutarm. In plaats van andere geneugten worden kaliumrijke gerechten zoals rijst en groente aanbevolen. Kalium werkt in het lichaam als een tegenspeler van het in het kookzout aanwezige natrium. Deze truc is net zo goedkoop als riskant: zout bindt water in het lichaam. Als natrium door kalium wordt verdrongen, functioneert dit niet meer. Op deze manier zorgen zulke diëten voor een snel waterverlies. De betreurenswaardige slachtoffers van vrouwentijdschriften verwarren de daarmee verbonden gewichtsafname met een vetvermindering. Als u bovendien het advies opvolgt om bij honger een glas water te drinken, wordt extra kookzout afgestoten. Dat kan in het ergste geval - als heel veel water of thee wordt gedronken, omdat dat zo goed voor de nieren is en bovendien het lichaam ontslakt - een 'hyponatriëmie' veroorzaken, een acuut natriumgebrek. Vaak voorkomende bijwerkingen van zulke diëten en eerste waarschuwingssignalen zijn duizeligheid en misselijkheid en het kan zelfs leiden tot een blijvende beschadiging van de hersenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je snapt de vraag en geeft het beste antwoord(en) (wat mij betreft). Plus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@kikobob: vind ik ook, op een niet onbelangrijk detail na. Voedsel wordt niet zozeer ongezond door wat eraan wordt toegevoegd maar vooral door wat eruit wordt verwijderd. De meeste toevoegingen moeten die verwijderingen compenseren maar slagen daar niet in, doen dat maar zeer ten dele of maken het juist erger.
Cryofiel
11 jaar geleden
Zeker is zoutgebrek beschreven. Of een verstoring van de elektrolytenbalans, net hoe je het wilt omschrijven. Dat is echter heel iets anders dan zeggen dat wij zoveel zout nodig zouden hebben als we nu consumeren. Wij zijn geëvolueerd in, en dus aangepast aan, een zoutarme omgeving. Let wel: zoutARM. Niet zoutLOOS. Een beetje zout is dus prima. Dat hebben we nodig. Een beetje meer zout kan geen kwaad. Dat valt allemaal binnen de toleranties die het lichaam goed aankan. Veel meer zout is slecht. Wij eten gemiddeld veel zout. Te veel. Daarin minderen is dus een goed idee. En dan niet zomaar een beetje minderen - denk voor de gemiddelde westerling aan zo'n 50% reductie. Dan zit je weliswaar boven de hoeveelheid die wij vanuit de (pre)historie kennen, maar beneden de hoeveelheid die schadelijk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zeg niet dat wij zoveel zout nodig hebben als we nu gemiddeld consumeren, genoemde gevallen daargelaten. Wel dat die hoeveelheid voor bijna niemand zo schadelijk is als wordt gesuggereerd. Met zoutarm, afgezet tegen die gepropageerde norm, komen we eerder in de gevarenzone dan met het gemiddelde gebruik, zoals cardiologen ons recent nog waarschuwden. Uit onderzoeken blijkt dat bevolkingsgroepen in China, die pp 14 g zout naar binnen kieperen niet ongezonder zijn dan groepen die slechts 6 g gebruiken. Het gaat om gemiddelden maar het blijft natuurlijk idioot om de hele bevolking op een dieet te zetten dat alleen maar voor sommige zware hypertensie- en nierpatiënten te rechtvaardigen valt. Zeker als je daar de risico' s bij optelt zijn we aan het doorslaan, net als bij die 'Let op vet!' gekte. Voor de volksgezondheid levert het allemaal niets op in het gunstigste geval, terwijl de voedselindustrie er weer een promotie-argument bij heeft in het rijtje van 'vezelverrijkt', 'verantwoord frituren' en '0% vet'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog een stukje:
Aan een drie jaar durend Amerikaans onderzoek (TOPH II) namen een paar duizend mensen deel van wie de bloeddruk 'in het bovenste normgebied' lag. Ze kregen zoutarm eten en na zes maanden was hun bloeddruk gemiddeld met 2.9mmHg (systolisch, 'bovenste' waarde) respectievelijk 1,6mmHg (diastolisch, 'onderste' waarde) gedaald. Aan het einde van de drie onderzoeksjaren was van deze minimale verbetering echter nauwelijks nog iets te bespeuren. Voor een andere studie (DASH) werd de deelnemers een voedingswijze voorgeschreven die uit veel fruit en groente evenals melkproducten met een laag vetgehalte bestond. Na drie weken was de bloeddruk in de groep met een 'milde hypertonie' al met 5,5 respectievelijk 3,0mmHg gedaald, bij de groep met een grotere verhoogde bloeddruk waren de waarden zelfs 11,4 en 5,5mmHg lager. En dat - dat is verbazingwekkend - bij een constante zoutconsumptie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
*Kees, werd hier helemaal geen vlees gegeten? wel belangrijk puntje, en koolhydraten?
ben benieuwd !
Het kan zijn dat je juist wat energie nodig hebt. Mijn pa van de oude stempel nam altijd koude thee mee naar het buitenwerk. Met wat suiker erin dan zal de thee snel het bloedsuiker weer op peil brengen na intensieve arbeid. Ook een blikje cola werkt dan goed. In andere situaties is suiker in de thee niet zo goed. Voor de smaak eet ik er het liefst een koekje bij, zodat zoet en thee elkaar een beetje afwisselen. In jouw geval zou ik zoetjes gebruiken, het verschil tussen de andere suikersbronnen is voor je gezondheid niet belangrijk, het lichaam verbrandt ze als een soort allesbrander.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Honing is het gezondst, maar wel met matten natuurlijk. Het bevat namelijk ook veel andere goede voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en antioxidanten.

Een zoetje bevat weliswaar de minste calorieën. Bovendien wijzen veel onderzoeken uit dat de zoetstoffen niet noemenswaardig schadelijk zijn voor je gezondheid. Echter er zijn steeds meer aanwijzing dat je juist van zoetstoffen aankomt. Dit komt dat door de zoete smaak het lichaam energie verwacht binnen te krijgen. In werkelijkheid krijg je dit niet binnen omdat een zoetje geen calorieën bevat. Hierdoor krijg je juist weer trek in eten.

Het beste is wat mij betreft gewoon suiker of honing te gebruiken, maar dan met maten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
honing is het gezondst
en het is ook nog eens goed voor je keel een natuurlijk medicijn