Wat is het gezondste om in de thee te doen: basterdsuiker, honing of een zoetje?

Ik weet dat het het beste is om helemaal niks in de thee te doen, maar als je toch een van de bovenstaande drie opties wilt kiezen, wat is dat het 'gezondste'?

Toegevoegd na 2 uur:
Naar aanleiding van de antwoorden tot nu toe, denk ik dat ik wat specifieker moet zijn.
Het gaat mij niet om de calorieën en ik weet dat in zoetjes de minste calorieën zitten. Het gaat mij meer om de impact op mijn lichaam. De een zegt dat zoetjes erg slecht zijn voor je lichaam, de ander zegt weer dat suiker of honing slechter zijn.
Het gaat mij dus niet om de minste calorieën, maar gewoon echt om het 'gezondste', het beste voor je lichaam.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het is het gezondste om te streven naar een zo gelijkmatig mogelijke bloedsuikerspiegel. Als je namelijk een piek krijgt door inname van 'snelle koolhydraten'/suikers, dan maakt je lichaam een stoot insuline aan. Deze heeft een daling van het bloedsuiker tot gevolg, bovendien maakt insuline vetopslag in het lichaam mogelijk. Als je bloedsuiker daalt, krijg je trek in iets zoets en het cirkeltje is rond. Op korte termijn kun je je lusteloos en moe voelen door suikerpieken en suikerdipjes, maar op lange termijn zijn de gevolgen nog veel groter. Er is een grotere kans op overgewicht (door de verhoogde aanmaak van insuline) plus er kan insulineresistentie optreden. Dit betekent dat je diabetes type II aan het ontwikkelen bent. Dat dit niet gezond is weet je natuurlijk al! Basterdsuiker is ietsje pietsje minder geraffineerd dan witte suiker, dus die is wel beter dan witte suiker, maar niet beter dan honing. Honing is een natuurprodukt en bevat meer dan koolhydraten alleen. Deze is te verkiezen boven suiker. Maar óók honing geeft een bloedsuikerpiek en daarom is een zoetstof het beste. Heel veel zoetstoffen zijn omstreden en kun je beter mijden. Aspartaam is daar een goed voorbeeld van. Mijd deze commerciële zoetstoffen en ga op zoek naar een zoetstof welke geen gevaar voor de gezondheid oplevert. Stevia is hier een goed voorbeeld van. Ik gebruik het al járen. Een flesje gaat echt superlang mee, want het is megazoet en er is geen nare bijsmaak zoals andere zoetstoffen vaak wel hebben (zoals bv aspartaam). ;-) Bij de link hieronder kun je meer lezen over Stevia en daar kun je het ook bestellen. Toen ik Stevia voor het eerst kocht, was het nog niet zo bekend (was toentertijd ook nog niet goedgekeurd voor consumptie en mocht alleen voor cosmetisch gebruik verkocht worden). Inmiddels wordt het steeds meer verkocht en gebruikt in lichtprodukten, omdat veel slechte zoetstoffen door steeds meer mensen gemijd worden. Hierdoor moeten fabrikanten wel op zoek naar alternatieven en dan vinden ze STEVIA! :-) Toegevoegd na 44 seconden: O ja, ik heb een flesje vloeibare (kleurloze) stevia, maar inmiddels zijn er ook dispensers met tabletjes te verkrijgen. Handig!

Zoetje heeft het minste calorieën.

een zoetje :) zeker als je op dieet bent dan is een Zoetje beter

Het gezondste is een zoetje, daar zit weinig kJ , Kcal , Kolhydraten enzovoort in. Op de site kan je van alle producten opzoeken wat erin zit, van honing zijn veel verschillende soorten en de zoetjes heb ik ff zelf uit het keukenkastje gepakt.

De gezondste is 'natuurlijk' honing. Als je vraagt wat naar de minste calorieën : zoetje. Toegevoegd na 4 minuten: Als je praat over gezond wat betreft eten: je zou alles wat je oma (afhankelijk van je leeftijd, de moeder van je oma) in de supermarkt niet herkent als eten, niet moeten eten...! Dus nooit meer pannekoeken maken met behulp van zo'n pak waar alles al inzit, behalve water/melk en soms eieren! Eigenlijk alles wat uit "de fabriek" komt, omdat daar allerlei zaken aan toegevoegd worden, zoals zout ! Toegevoegd na 2 uur: HONING = het gezondst !

Het kan zijn dat je juist wat energie nodig hebt. Mijn pa van de oude stempel nam altijd koude thee mee naar het buitenwerk. Met wat suiker erin dan zal de thee snel het bloedsuiker weer op peil brengen na intensieve arbeid. Ook een blikje cola werkt dan goed. In andere situaties is suiker in de thee niet zo goed. Voor de smaak eet ik er het liefst een koekje bij, zodat zoet en thee elkaar een beetje afwisselen. In jouw geval zou ik zoetjes gebruiken, het verschil tussen de andere suikersbronnen is voor je gezondheid niet belangrijk, het lichaam verbrandt ze als een soort allesbrander.

Honing is het gezondst, maar wel met matten natuurlijk. Het bevat namelijk ook veel andere goede voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en antioxidanten. Een zoetje bevat weliswaar de minste calorieën. Bovendien wijzen veel onderzoeken uit dat de zoetstoffen niet noemenswaardig schadelijk zijn voor je gezondheid. Echter er zijn steeds meer aanwijzing dat je juist van zoetstoffen aankomt. Dit komt dat door de zoete smaak het lichaam energie verwacht binnen te krijgen. In werkelijkheid krijg je dit niet binnen omdat een zoetje geen calorieën bevat. Hierdoor krijg je juist weer trek in eten. Het beste is wat mij betreft gewoon suiker of honing te gebruiken, maar dan met maten.

Bronnen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Honey
http://en.wikipedia.org/wiki/Sugar_substitute

honing is het gezondst en het is ook nog eens goed voor je keel een natuurlijk medicijn

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100