Hoe kan het dat als je een glas koolzuur houdende drank heb. Van onderuit luchtbellen ontstaan ? Van waar komen de luchtbellen ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
2.3K

Antwoorden (2)

De luchtbellen ontstaan aan ruwe oppervlaktes, dit kan overal in de vloeistof zijn. Als je goed kijkt zal er in het midden en boven ook gasvorming zijn, echter dit is maar korter zichtbaar omdat het eerder aan de oppervlakte komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag is HOE komen ze er niet WAAR ontstaan ze, maar waar komt het vandaan dat ze daar ontstaan.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De formule voor koolzuur is niet CO2 maar H2CO3, oftewel diwaterstofcarbonaat.
Koolzuur, CO2, is onder druk opgelost in het water van de drank.
Zo gauw die druk wegvalt (door openen van de fles) krijg je hetzelfde effect als bij het koken van water.

De "dampdruk" wordt bij het koken van water meer dan 1 atmosfeer en gaat bellen vormen.

Bij die hoeveelheid opgeloste CO2 is de dampdruk dus ook groter dan 1 atmosfeer.

Bij normale druk van 1 atmosfeer kan er veel minder CO2 opgelost zijn in water dan als het water onder veel hogere druk staat (in die fles). Op grote diepte kan per liter water al meerdere liters (gasvormige) CO2 opgelost worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van mij dan :)