Je weet als er "te" voor staat...
Maar luister gewoon naar je lichaam want iedereen reageert verschillend op koffie.

Wat te veel cafeïne is, verschilt sterk per persoon want niet iedereen is even gevoelig voor de werking. Gemiddeld drinkt de Nederlandse man dagelijks bijna zeven kopjes koffie en vrouwen vijf koppen per dag. Daarnaast drinken veel mensen ook nog thee en cola. De meesten hebben daarvan geen last. Voor mensen die gevoelig zijn voor cafeïne, geldt het advies om maximaal 400 mg cafeïne per dag te gebruiken. Dat zijn ongeveer 5 kopjes koffie of 3 kopjes koffie en 4 kopjes thee per dag. Voor vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven, geldt 300 mg. Dat is de hoeveelheid cafeïne in 4 kopjes koffie of in 2 kopjes koffie en 3 kopjes thee.
Gehalte varieert
Het cafeïnegehalte van een kop koffie hangt af van de soort koffie, hoe sterk de koffie is gezet en de grootte van de kop of mok. In een kop van 125 ml gewone Nederlandse koffie, gezet met een papieren filter in een koffiezetapparaat, zit ongeveer 85 mg (milligram) cafeïne. In een kop thee van 125 ml zit ongeveer 45 mg en in een glas cola van 150 ml zit 5 tot 35 mg. Chocolademelk bevat per glas van 150 ml ongeveer 3 mg cafeïne. Een kop koffie komt dus wat cafeïnegehalte betreft overeen met twee kopjes thee of ruim twee glazen cola.
Ook zogenaamde ‘energy drinks’ met bijvoorbeeld guarana kunnen veel cafeïne bevatten. Bevat een drank meer dan 150 mg cafeïne per liter, dan moet dit vanaf 2004 verplicht worden aangegeven op de verpakking.
Een overzicht:
Kopje koffie (125 ml) 85 mg
Kopje thee (125 ml) 45 mg

Gevolgen o.a.
* slapeloosheid
* meer energie, vooral tijdens studie
* trillende handen
* beter geheugen op latere leeftijd (lees artikel)

Een nieuwe Franse studie heeft echter uitgewezen dat het drinken van meerdere koppen koffie per dag een positief effect heeft op het geheugen, met name bij vrouwen ouder dan 65 jaar, zo schrijft Scientific American.

Volgens wetenschappers van INSERM (Montpellier, Frankrijk) komt dit door het psychostimulerende effect van cafeïne dat de achteruitgang van het cognitief geheugen bij - met name - oudere vrouwen afremt. De wetenschappers hadden gedurende een periode van 4 jaar 7000 mensen van uiteenlopende leeftijden getest op hun geheugen, waarbij zij rekening hielden met externe factoren als opleiding en medicatie die het geheugen konden beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Gele tanden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Trillende handen, zweethanden, etc...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slapeloosheid, verkleurde tanden en hoofdpijn enz.. Ongezond!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het grootste nadeel van koffie is de verslaving van de cafeine, en de gevolgen daarvan lichamelijke klachten zoals hart en vaatziekten, maar dat moet je jaren lang verslaafd zijn en heel veel koffie drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bloedvaten gaan dicht zitten,/vernauwen , daardoor moet je hart harder werken om bloed door jel lichaam te krijgen , tot gevlogen kan hebben dat je een hard klopping
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je meteen naar de WC moet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Als je TE veel koffie drinkt gaat je lijf natuurlijk protesteren, maar doorgaans heb ik voor die tijd al geen trek meer er in. Alles waar "te" voor staat is niet goed. In die zin zou de vraag retorisch zijn.
Maar als het gaat om veel koffie drinken, dan kun je je afvragen, wat is dan veel. Het heeft ook enorm te maken wat voor koffie je drinkt. Ik ben een fervent koffie (espresso en ook wel cappuccino) drinker en heb daarvoor een semi-pro machine in huis staan. Die stelt me in staat om samen met de lekkerste uiteraard vers gemalen boontjes, die door onze plaatselijke koffiebranderij worden geleverd, in mijn beleving goddelijk smakende koffie op tafel te zetten. Toch is de vol-aromatische smaak zó intens dat je naar een paar kopjes het toch wel echt heb gehad voor de dag.
Ik voel me daar kiplekker bij, mede omdat de koffie zorgt dat er in je lijf je een klein beetje dopamine wordt aangemaakt. Is dat dan gezond? Ja, want als je je goed voelt ziet je dag er ook goed uit en heeft dat een gunstig effect op jezelf, wat je doet en je omgeving.
Daarnaast zitten er in koffie, zeker de koffie die je met alle aandacht zet zoals bijvoorbeeld boven omschreven, veel GUNSTIGE stoffen. Dat koffie per definitie slecht is, is al lang een fabel!!! Koffie helpt zelf tegen kanker om een voorbeeld te noemen. Ook lekker voor de spijsvertering na een wat volumineuze maaltijd! ;)

Maar als je toch over de grens gaat, en te veel er van drinkt, zou je mogelijk wat hartkloppingen kunnen krijgen van de caffeïne. Maar dit heeft ook te maken wat voor een soort koffiebonen de koffie uit bestaat. Zit er dan veel Robusta in, in verhouding met Arabica, dan is het caffeïnegehalte hoog (ik geloof zelfs tot wel 5x hoger). Robusta zit in sommige espresso melanges om de koffie meer "boost" te geven, maar ook veel in de wat goedkopere merken. Ga er maar vanuit als het niet op het pak staat dat er Robusta bij zit. Beter dus voor Arabica gaan, is misschien ietsjes duurder, maar da's centenkwestie.