Waarom zoveel aandacht aan Tanja Mijeijer door media?

Wie is zij waarom en wat doet zij in Columbia bij Farc? Is zij ontvoerd of zo? Ik bedoel, zij lijkt meer aangekaart als heldin dan een lid van een terroristisch organisatie te zijn. Aan andere kant hier worden wij steeds meer bang gemaakt van fictieve terroristen. Ik dacht dat zij vrijwilig daar gegaan is. Toch?

Toegevoegd na 39 minuten:
Nijmeijer natuurlijk..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie Vraag +1

Het beste antwoord

de aandacht voor Tanja komt ook voort uit het feit dat het voor de Farc publiciteit oplevert voor hun idealen
met andere woorden het komt de rebellen niet slecht uit dat er zoveel aandacht is

Toegevoegd na 3 minuten:
BOGOTÁ – De Nederlandse Tanja Nijmeijer moet worden ingezet om de rebellenbeweging FARC internationaal op de kaart te zetten. Dat staat volgens de Colombiaanse regering in een e-mail in een van de laptops die is gevonden na het bombardement op het kampement van haar baas Mono Jojoy.

Het kantoor van de Colombiaanse president Juan Manuel Santos publiceert op zijn website drie foto’s van Nijmeijer. Op een bijeenkomst in de stad Medellín citeerde de president uit een e-mail uit april 2010 waarin staat: ,,Midden in de tragedies is de verschijning van Alexandra (strijderspseudoniem van Nijmeijer, red.) goed nieuws. Het idee om haar te laten werken met de internationale commissie is buitengewoon.’’

De e-mail is geschreven door Carlos Antonio Lozada, de commandant van het blok Antonio Nariño, aan Mono Jojoy, commandant van het Oostelijk Blok, een van de belangrijkste van de FARC.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Tanja Nijmeijer is vrijwillig naar Colombia gegaan, om zich aan te sluiten bij de FARC. Welke rol zij binnen de FARC speelt, is nooit helemaal duidelijk geworden.

Tanja krijgt waarschijnlijk de enorme aandacht van de media door haar uiterlijk. Veel mensen vinden haar er best aantrekkelijk uitzien. Het is daardoor voor veel mensen moeilijk voor te stellen, dat ze zich heeft ingelaten met terroristische activiteiten.

Een paar jaar geleden doken er ineens dagboeken van haar op. De dagboeken waren gevonden in de jungle door het Colombiaanse leger. Dit zorgde weer voor een boel media aandacht.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Waarschijnlijk spreekt ze tot de verbeelding van veel mensen. Een jonge meid die zich aansluit bij een terroristen groep. Dat komt niet veel voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast de fascinatie van de vraag waarom een jonge vrouw de ruige wereld van de guerrilla in is gegaan speelt ook ( volgens mij ) een andere reden:

Tanja Nijmeijer is één van de meest zichtbare uitingen van onbaatzuchtig idealisme . Hoewel haar uitgangspunten in twijfel kunnen worden getrokken is haar idealisme wel gemeend.

Zij meent een doel te hebben in Colombia bij de FARC. Zij meent te strijden voor een hoger doel en dat doel daar heeft zij heel veel ontbering voor over.

In een wereld die gedreven wordt door geld verdienen ( vaak ten koste van ) , is een dergelijk idealisme ( dat de meesten van ons voor het laatst zagen in de jaren '80 , bijvoorbeeld de milieu - of kraakbeweging ) een boeiend fenomeen . Misschien dat we ons afvragen waarom WIJ niet een dergelijk gedreven leven leiden. De media pakken deze vraagstelling met veel elan op .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn altijd mensen, die bereid zijn anderen te offeren voor hun eigen behoeftes en dwaze denkbeelden. In dat opzicht lijkt Tanja sterk op de terroristen die de twin towers opbliezen. Wat Tanja doet in haar 'onbaatzuchtige' toewijding aan het FARC ideaal is niet veel anders. Ze vindt het waarschijnlijk spannend en romantisch, maar ze ziet het lijden niet dat zij veroorzaakt. Ze zou het wellicht goed doen als kampbewaakster. Duitsland was niet het enige land waar dit soort mensen een positie konden krijgen.
Als ze vrijkomt moet ze in |Colombia de doodstraf krijgen.

Het hele geval lijkt sterk op onze Joran van der Sloot in Zuid Amerika, als die een wind laat komt dat ook hier op het nieuws en zelfs nederlandse meisjes schrijven liefdesbrieven aan hem.. Ik noem het een morbide belangstelling voor de donkere kant van het leven. Gore.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tanja mijeijer is vrijwillig naar de farc gegaan. ze dacht dat het helden waren hoe veel mensen denken. De farc zijn terroristen die mensen ontvoeren, bedrijgen, drugs smokkelen, doden en bommen leggen. Ze zijn erg provecioneel en laten buitelanders denken dat het helden zijn die voor de armen strijden terwijl ze zelf de stukjes grond van de armen stelen en hun bezit. Het is haar eigen schuld dat ze daar zit want ze kwam vrijwillig in. ZE ZIJN NIET VOOR NIKS TERRORISTEN.