Prijzen winnen

Overal wat je ook leest of ziet in een tijdschrift of op tv wordt je uitgenodigd voor een prijzenpuzzel etc. (of krasloten etc.)
Je kunt dan fantastische prijzen winnen...soms is het toch écht interessant om mee te doen.
Ik zit me dan af te vragen van JA... hoe weet ik nu zeker dat dit aanbod echt is? Win je werkelijk ook iets of is het gewoon een soort van lokkertje? Sporadisch lees je in de krant dat "de loterij" gevallen is enz., maar over al die andere (relatieve kleine) loterijen/prijspuzzels/loten etc. etc. lees je niks terug...toch?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Ik snap het ook niet, maar mensen schijnen er steeds weer in te trappen..

Een tijd geleden schreef de pers dat spam toch werkt, er zijn nog steeds mensen die erop ingaan. Het kost helemaal niets, je verzamelt e-mail adressen van overal vandaan, maakt een lijst daarvan. Je maakt een reklame-boodschap over viagra en mailt het door, het kost bijna niets en er zijn er altijd weer die erin trappen en je hebt meteen winst...

En meteen daarna werd het meer en meer met de spam...
Op het moment dat er niemand meer intrapt, stopt het onmiddellijk, want dan levert het niets meer op...

Ik snap trouwens al niet dat er een loterij of iets dergelijks is, want als je het goed beschouwd is een prijs een grote verzameling van kleine opofferingen om rijk te worden... (Dit is een nadenkertje hoor) Ik zal het verduidelijken, win je een prijs van 1 miljoen, dan is dat een verzameling van 100.000 biljetten van 10 euro, door 100.000 mensen bijeengebracht die graag jou prijs hadden willen winnen, 100.000-voudige afgunst...
Daarom worden de prijzen steeds hoger... En de postcodeloterij is welb erg slim opgezet, als je buurman prijs heeft, ja dan moet ik dat ook meepikken... En de reclame om mee te doen is altijd hetzelfde.. 13,7 miljoen zeggen ze dan, en dan herhalen ze het nog veel harder, JA 13,7 MILJOEN... en de week daarop is het precies hetzelfde maar dan een ander bedrag dat ze in je oren staan te schreeuwen... En maar weer mee doen, want je buurman doet het ook... En het gaat maar door..

Ik stop zometeen overschrijdt ik weer de maximaal aantal tekens en dan ben ik weer alles kwijt..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Uit eigen ervaring kan ik melden dat er toch van kleine puzzels en prijsvragen regelmatig wat aan prijzen uitgekeerd wordt.
Alleen dit jaar heb ik al minimaal 5 boeken gewonnen.

En lang geleden heb ik meegedaan aan de Amstel prijsvraag om 3 reizen naar de Uefa Champions League finale te winnen en ook die prijs is keurig uitgekeerd :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Marianne;

Zolang je er bewust van bent welke privégegevens je aan het organiserende bedrijf verstrekt zie ik er niet veel kwaads in om aan zo'n kwisje mee te doen als je dat leuk lijkt. Lees alleen wel goed de statements en voorwaarden die je vaak moet aanklikken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wees altijd voorzichtig met gegevens die je achterlaat op internet. Doe eerder mee met wedstrijden die zich bevinden op de website van het bedrijf dat de wedstrijd uitschrijft. Zo heb ik ooit een weekendje weg gewonnen via de site van de rainbow experience. Linkjes via email of tv kunnen je lokken naar malafide ondernemingen die grote bedrijven hiervoor misbruiken. Of doe gewoon mee met de lotto of staatsloterij ;-) .
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het addertje bij veel van dat soort wedstrijden is vaak dat ze gebruikt worden om persoonsgegevens te verzamelen. Kijk als je meedoet dus altijd goed welke gegevens je aan wie geeft, en of je dat wel wil. Zelf doe ik gerust mee als alleen e-mail gevraagd wordt (en dan gebruik ik het anonieme 'spamadres' dat ik alleen voor dat doel gebruik, zodat mijn persoonlijke mail niet ondergespamd wordt), of ik doe bijvoorbeeld mee met een prijsvraag van een blad waar ik een abonnement op heb, dan hebben ze mijn gegevens namelijk toch al.

Verder kun je het ook wel een beetje inschatten.

Prijsvraag in de Libelle (van de Libelle zelf, niet in een advertorial)? Kun je wel vertrouwen. Bedrijven stellen die prijzen ter beschikking in ruil voor gratis reclame (namelijk genoemd worden als mooie prijs). Dat is ook je bescherming: die bedrijven zouden klagen (en hun betaalde advertenties terugtrekken) als de prijsvraag doorgestoken kaart was en ze daardoor negatieve publiciteit krijgen. Zo'n tijdschrift kan niet overleven zonder advertienties, dus is het in hun eigen belang om echte prijsvragen uit te schrijven.

Prijsvraag op internet uitgeschreven door een (bekend) reisbureau? Waarschijnlijk een echte prijs, maar vooral bedoeld om persoonsgegevens te verzamelen, met hele kleine (maar niet onmogelijke) winkans.

Prijsvraag op internet of in een ongevraagde brief, waarbij niet duidelijk is wie de prijsvraag uitschrijft, en waarin misleidende taal wordt gebruikt waardoor je bijna zou denken dat je al 'gegarandeerd' gewonnen hebt? Gebruiken om de open haard mee aan te maken.

Overigens: alle prijsvragen waar je meer dan redelijke verwerkingskosten voor moet betalen om eraan mee te doen, zijn eigenlijk loterijen, met één of twee makkelijke vragen om de gokwetgeving te ontduiken. Meer dan een postzegel moet je er niet aan kwijt zijn. Moet je meer betalen, dan zijn de deelnemers degenen die samen de pot betalen. En zoals bij alle vormen van gokken geldt dan: the house always wins.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben ervaringsdeskundige, ik doe veel mee aan prijspuzzels. Krasloten e.d. geloof ik niet zo in, vind ik ook wat te saai.
Maar wat prijspuzzels (of het nou uit een tijdschrift, krant of van internet is) betreft: die zijn meestal wel echt. Ik heb al veel dingen gewonnen, waaronder een reis, een Wii en een fiets. Je kan er meestal niet zo zeker van zijn of iets echt is, maar tegenwoordig kan je vaak ook meedoen via de email of via internet. Het opsturen van je antwoord/oplossing is dan gratis, dus daarmee heb je niets te verliezen.
Via de telefoon en briefkaarten moet je goed kijken naar wat het aanbiedt. Zo had ik wel gebeld naar een bel-en-win lijn van de ZoZitDat (een tijdschrift), en daarmee heb ik de Wii gewonnen. Maar als er zo'n bel en win lijn op internet staat doe ik niet mee.