Waarom hebben mensen op een podium meestal oortjes in hun oren?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6.3K
Erna55
7 jaar geleden
Zo wordt het bij Willem Wever uitgelegd:
http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/de-maatschappij/waarom-hebben-popmuzikanten-vaak-dopjes-hun-oren
Antoni
7 jaar geleden
De tekst van die website past ook best in een reactie, @Erna55: "Waarom hebben popmuzikanten vaak dopjes in hun oren? Het systeem van de oordopjes wordt een in-ear-system genoemd. Maar waarom moeten muzikanten die dopjes in hun oren? Niet goed horen Soms zie je vooraan het podium van die grote zwarte kisten staan. Dat zijn de monitoren, boxen eigenlijk. Daarmee kan de zanger/zangeres zichzelf en de anderen horen spelen en zingen. Zonder die monitoren kunnen ze dat niet goed horen. Het is namelijk een ontzettend lawaai, alle instrumenten zijn versterkt en dan hoor je jezelf niet meer zingen. De dopjes werken hetzelfde als de monitoren. Speakertjes De dopjes worden helemaal op maat gemaakt. In het oortje wordt een speakertje gebouwd, net als de oordopjes van een walkman. Het draadje zit vast aan een kastje wat je altijd bij je draagt. Het kastje is een zender waarmee de zanger/zangeres en de rest van de band in verbinding staat met apparatuur naast het podium. Tekens Tijdens het optreden zit daar een geluidstechnicus die het geluid regelt wat de band in hun oortjes hoort. Hij kan er voor zorgen dat de zanger bijvoorbeeld meer piano hoort. De bandleden hebben daar speciale tekens voor om dat aan te geven."

Antwoorden (3)

Via die oortjes horen ze de muziek, zodat ze niet vals zingen. Geluid via luidsprekers komt vertraagd bij de zanger(es) aan, waardoor deze uit de maat en dus vals kan gaan zingen.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarom moeten ze geluid via de speakers horen? Dit is niet de werkelijke reden van waarom men oortjes draagt.
paulus811
7 jaar geleden
Ik schrijf helemaal niet dat ze het geluid via de speakers moeten horen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De monitoren die ze vroeger gebruikte zijn ook gewoon speakers en daar kwam het niet vertraagd bij de zanger / band, er zijn andere redenen waarom men overgestapt is op oortjes.
Het publiek van moderne muziek is luidruchtig, hierdoor kan een zanger / bandlid zich zelf niet meer horen waardoor hij vals gat zingen en de band uit het ritme gaat spelen.

Voorheen gebruikte ze zogenaamde monitoren die voorop het podium stonden zodat ze zich zelf konden horen, dit veroorzaakten twee problemen:

rondzingen van de installatie;

beperkte bewegingsvrijheid van de zanger

Met de oortjes vang je deze problemen op
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er zijn 2 belangrijke redenen:
1-De oordoppen geven bescherming tegen gehoor beschaving, bandleden die elke week of vaker op een podium staan worden ander doof.
2-De man die de monitor mix samenstelt, kan het voor iedere muzikant de ideale mix verzorgen, zodat de muzikanten optimaal zichzelf en de rest kunnen horen.
Met traagheid heeft het niets te maken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zijn bijkomende voordelen maar niet de reden waarom.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Men wil niet doof worden, men wil zichzelf en de anderen goed horen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat was met de monitoren ook goed te doen, de leden van Golden Earing zijn ook nog steeds niet doof.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is met monitoren ernstig behelpen en reken maar dat de Earing leden ook gehoorschade hebben.