Goochelen: wat is de kern van de truuk dat dingen verdwijnen en dan ineens in op een andere plek weer opduiken?

bijvoorbeeld (bij mindf*ck dat een ring ineens in een kroket blijkt te zitten)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Hoe weet je dat het *dezelfde* ring is?

Antwoorden (1)

Bij degelijke trucs gaat het vrijwel altijd om vingervlugheid (ander woord voor dit type goochelaar is dan ook prestidigitateur) in combinatie met afleiding. Daarnaast speelt een stukje psychologie (ofwel gebruik maken van de kennis omtrent verwachtingen die mensen hebben)ook een grote rol, zeker in de categorie "mindf*ck".

Voor sommige trucs worden hulpmiddelen zorgvuldig voorbereid en word je echt bedrogen waar je bijstaat (het doorgezaagde meisje en de verdwijnkast bijvoorbeeld) , maar daar is bij dit type trucs geen sprake van. Hier gaat het vaak om afleiding, gezichtsbedrog en snelheid en "spelen" met je verwachtingen.