Waar gaat deze clip over? Stoppen met roken?

http://www.youtube.com/watch?v=6BD2qnBozvE&NR=1

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Van kunstwerken zeggen waar ze over gaan, is niet altijd makkelijk. En ik weet niks over de achtergrond van deze video, dus wie weet lees ik er allemaal dingen uit af die de kunstenaar helemaal niet zo bedoelde, maar hoe ik de video opvat: De tekst van het nummer is een liefdesverklaring. De tekst impliceert dat de ander lijkt te vinden dat de relatie niet kan werken, omdat ze te ver uit elkaar zijn. Of dat iets letterlijks is (langeafstandsrelatie) of meer symbolisch, weet ik niet. De tekst gebruikt niet echt alledaagse zinnen (I wish you could exist to live on my planet, bijv), dus het zou ook goed symbolisch kunnen zijn. Of wel letterlijk lange afstand en deze zinnen als mooie poetische overdrijving, dat kan natuurlijk ook. De persoon vertelt hoe graag hij bij die ander wil zijn, hoe fijn hij het samen vindt, en vraagt hoe de ander het vindt om dat te horen. Dat is denk ik de kern van het nummer. De ander eindigt helemaal op het eind met 'Well, I really think you should quit smoking'. Hoe ik dat moet interpreteren, weet ik echt niet. Misschien een flauwe, cynische opmerking zonder bodem, die de schrijver erin stop omdat hij vindt dat hijzelf veel te overdreven dramatisch doet over die liefde? Misschien smoking in de zin van softdrugs, dat hij wel stoned moet zijn om zulke dingen te kunnen zeggen? Dat kan ook vanuit de schrijver zelf, om zijn eigen tekst een beetje af te kraken, of het kan juist de reactie zijn geweest van zijn geliefde in een echte liefdesverklaring, dat die ander het te stoned-achtig vond, misschien de tekst, of misschien juist 'als je mij zo geweldig vindt, dan moet je wel aan de drugs zijn, want ik ben helemaal niet bijzonder'. Of misschien is de schrijver juist bang dat als hij echt zo'n liefdesverklaring zou geven aan iemand, dat diegene dan dat zou denken. Of misschien was er wel echt een voorval in de schrijver zijn liefdesleven dat te maken heeft met stoppen met roken, dat zijn partner dat graag zou willen. Of gewoon een grappig geintje, omdat hij daar nou eenmaal van houdt. Mijn gok is dat de schrijver bang is dat de ander zo cynisch zou reageren. Waarom? Kweetniet, dat kan ik me het beste voorstellen. Dat heeft een mooie diepe betekenis. Ik denk dat de video geinspireerd is op dat gegeven van 'I wish you could exist to live on my planet', de perfecte droomvriendin die als een robot gebouwd wordt. En dat hoofd met de vis, in dezelfde cynische stijl als die laatste zin.

De tekst "How Does It Make You Feel" zegt het al. het geeft allemaal beelden weer en bij elk beeld, heb je een gevoel bij. Bij iedereen is dat anders, in jouw geval stoppen met roken. Toegevoegd na 2 minuten: wat ik denk dat je suggereert.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100