Kun je zonder lessen leren zingen?

Ik heb door persoonlijke redenen geen geld en momenten om op zangles te gaan. Wel ben ik dol op zingen, ik merk gewoon dat ik niet zonder kan. Ik zou graag beter worden, maar ik merk dat ik verkeerd adem en zo gebruik ik mijn stem ook verkeerd. Is er een mogelijkheid dat je met een aantal tips je stembanden kunt trainen, omdat het ook gewoon maar een spier is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Utrecht
9 jaar geleden
zoek eens op Youtube. Er zijn veel stemcoaches of (zelfbenoemde) zangpedagogen die online korte -gratis- lessen aanbieden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het zal misschien wel kunnen maar als je zangles neemt dan leer je de basistechnieken die je anders misschien niet leert. Als je de basis van iets niet goed leert, leer je het nooit helemaal goed wat het ook is. In alles wat je wilt leren moet je tijd steken. Kun je echt niet een paar basis lessen nemen? Op de manier waarop je nu je stem gebruikt en verkeerd ademhaalt breng je op den duur mogelijk schade toe en kun je straks helemaal niet meer leren om beter te zingen.

Het beste antwoord

Maak maandelijks een opname van je stem om te checken of je vooruitgang boekt. Zing op deze opnames steeds dezelfde nummers zodat je ze makkelijk kunt vergelijken. Kies een makkelijk nummer, een gemiddeld nummer en een moeilijk nummer. Zo kun je checken hoeveel je zang is verbeterd.Wanneer je dagelijks minimaal 20 minuten oefent merk je binnen vier weken resultaat. Zorg dat je regelmatig oefent en wees realistisch. Als je je 100% inzet kun je in drie maanden je stem compleet transformeren:
1. Leer goed te ademen
2. Sta rechtop
3. Doe altijd een warming-up
4. Laat de lucht stromen
Oefen met diep inademen en het geleidelijk laten wegstromen van de lucht. Het geleidelijk verdelen van je lucht is nodig om goed en beheerst te kunnen zingen.
5. Oefen met klinkers
Zing de klinkers (AH, OH, UU, ii, EE) op verschillende toonhoogtes.
6. Zoek uit hoe hoog je kunt gaan
Als je problemen hebt met hoge of lage noten zoek dat uit hoe hoog of laag je noten kunt zingen.
7. Ontwikkel je stemspieren
Indien je een zwakke stem hebt is dit vaak de oorzaak van zwakke spieren rondom je stembanden. Je kunt deze spieren trainen door elke dag 30 minuten te zingen.
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

je kan op internet of youtube video's of tips opzoeken, verder kan je misschien een boek in de bieb lenen