Met welke haakjes open en Sluit je in een boek als 2 personen een gesprek hebben?

Ik zie soms " deze voorbij komen. Maar ook ` . Welke is de correcte om te gebruiken bij het schrijven van een boek. En waar zitten de haakjes op een pc?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

"Er zijn geen vaste regels voor het gebruik van enkele of dubbele aanhalingstekens. Traditioneel werd aangeraden om bij letterlijk citeren dubbele aanhalingstekens te gebruiken, maar het is tegenwoordig ook gebruikelijk om enkele aanhalingstekens te gebruiken. We raden aan om consequent voor één systeem te kiezen. Overigens hebben veel organisaties eigen huisstijlregels, waarin het gebruik van de aanhalingstekens is vastgelegd. " (zie bron) Waar ze op jou pc zitten weet ik niet, maar bij mij zitten ze naast de enter toets.

Bronnen:
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/11...

Shift en dan de toets naast enter. "Hallo!"

Het antwoord hierboven (bron: Taaladvies.nl) valt niets op af te dingen. Taal verandert, soms ook doordat de gebruikers ervan op grote schaal van de geldende regels afwijken. 'Taalvervuiling' wordt zo met de jaren soms de norm. Je kunt wel stellen dat de 'oude' schrijfwijze, in dit geval dus een citaat openen en sluiten met dubbele aanhalingstekens, door veel lezers wat 'sjieker' wordt gevonden. Bovendien kun je, als je daarvoor kiest, de enkele aanhalingstekens dan nog gebruiken om aan te geven dat een woord of begrip niet al te letterlijk genomen moet worden, zoals ik hierboven bijvoorbeeld doe met het woord 'sjiek'. Kies bij twijfel dus liever voor dubbele aanhalingstekens om te citeren (maar wees consequent).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100