Waarom zijn de toetsen van een viool/cello/contra bas altijd nooit van esdoorn (maple) gemaakt?

Dat zie je wel op elektrische gitaren.
De viool heeft altijd donker hout. Palissander of ebben?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

De toets is meestal van ebbenhout gemaakt. Ebben is een zeer harde, donkere houtsoort. Een fijne, dichte structuur is het beste voor een toets. Ebbenhout is fijn van nerf en zeer dicht. Hierdoor werkt het hout nauwelijks, en wordt het niet aangetast door bijvoorbeeld houtworm. Vanwege die eigenschappen wordt het gebruikt voor onderdelen die veel te verduren hebben: toets, staartstuk en schroeven.

Een strijkinstrumentbouwer gebruikt allerlei soorten hout. Bijvoorbeeld sparrenhout voor het bovenblad. Esdoorn voor het achterblad, de zijkanten en de kam. En ebbenhout, palissander en buxus voor stemsleutels, staartstukken en kinhouders.
Amadea
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Donker hout (zoals palissander en ebben) heeft over het algemeen een warmere klank dan bijvoorbeeld esdoorn, wat een stuk 'scheller' klinkt. Ook bij gitaren is dat verschil duidelijk hoorbaar.

Daarnaast moet een esdoorn toets gelakt worden om het in goede staat te houden, wat het speelcomfort bij een instrument zonder frets niet ten goede komt i.v.m. stroefheid. Een ebben toets hoeft alleen geölied te worden.