Hoe kan je een houten blokfluit die vooral bij het mondstuk kaal is geworden weer netjes maken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K
Amadea
10 jaar geleden
Niet. Tenzij je 'm alleen voor de show hebt en niet om op te spelen. Die slijtage hóórt erbij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, wat moet ik nu? u zegt: niet....de ander zegt van wel en hoe het moet. Ik wacht er nog even mee.
Amadea
10 jaar geleden
De oplossing uit het eerste antwoord is feitelijk de héle blokfluit kaal maken, waardoor het niet meer opvalt dat het mondstuk kaal geworden is.

Het beste antwoord

Ik heb een tenorblokfluit waarvan de lak nogal snel sleet. Mijn blokfluitjuf had dezelfde, met hetzelfde euvel. Wat zij had gedaan was met heel fijn schuurpapier de hele fluit schuren,mee hele kalklaag eraf dus, en daarna oliën,met olijfolie. Hij zag er echt prachtig uit, en de klank was niet veranderd.
Ik ben niet verder gekomen dan schuren, waar hij ook al erg van opgeknapt was. Ik speel zelden meer, anders zou ik hem nog wel gaan oliën.
Ik weet niet of ik dit met een dure fluit zou aandurven. Deze was niet zo duur destijds, en daarom leek het me het proberen wel waard, je moet dan uiteraard wel de hele fluit schuren en oliën,.
Als je dat niet aandurft, zou ik eens bij een blokfluitbouwer informeren wat de mogelijkheden zijn.

Toegevoegd na 58 seconden:
Niet de hele kalklaag eraf, de laklaag! (Ongewenst eigen initiatief van de iPad...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je een dure blokfluit hebt, dan zou ik eerst proberen met een goedkope fluit. Maar je raad hoe handelen met een dure fluit is zeer waardevol.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Stel dat ik de fluit toch ga behandelen..... welke olie is dan goed en
kan dat geen kwaad bij de lippen? Of bedoel je misschien blanke of gekleurde lakvernis?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je hebt speciale fluit-olie die je in een goede muziekwinkel wel kan krijgen, maar met lijnzaadolie gaat het ook fantastisch. Daar krijgt het hout ook een mooie diepe glans van