Hoe is dansen ontstaan?

Soms rij je wel eens op straat en zie je mensen binnen staan dansen in een cafe, zonder dat je de muziek kunt horen. Dat ziet er best vreemd uit. Waarom dansen mensen? Waar komt het vandaan en wie is daar ooit mee begonnen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8K

Het beste antwoord

De geschiedenis van de dans begint al in de prehistorie. Natuurvolken gebruikten de dans onder andere als ritueel om de goden tot tevredenheid te stemmen of om gunsten af te dwingen. Deze magische dansrituelen hebben zich in de loop van de tijd ontwikkeld tot de dansvormen die we nu kennen. Daarbij zijn drie functies te onderscheiden: de dans als ritueel, als recreatieve waarde en als vorm van communicatie.De rituele dans heeft een magisch of religieus karakter en wordt uitgevoerd om een bovennatuurlijke macht (goden, demonen) te bezweren of te vereren.De recreatieve dans heeft tot doel om via de dans iets van de eigen cultuur te beleven. Vaak zegt de dans iets over de geschiedenis van de eigen cultuur of het eigen land. Dit kan gepaard gaan met een grote bewegingsenergie, hoewel met name in de westerse cultuur deze energie min of meer is bevroren tot een formele dans zoals bij de hofdans. In de moderne popdansen is de bewegingsenergie weer duidelijk herkenbaar.De communicatieve dansvorm is vooral terug te vinden in de theaterdans. Daarin spelen de dansers een rol die op de anderen is afgestemd. Bron:www.leerkracht.nl/show?id=5764
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb hier eigenlijk niets aan toe te voegen!

Andere antwoorden (2)

Dansen is ontstaan door verticaal te bewegen met horizontale gedachtes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De geest en het lichaam zijn verbonden. Als de geest beweegt, beweegt het lichaam mee. Als apen (en veel andere dieren) opgewonden raken, gaan ze ook ritmisch bewegen. Mensen hebben dat uit hun afstamming meegekregen – en natuurlijk steeds verder ontwikkeld.