Hoe zet het nou precies met gevaar van decibel?

Als ik goed ben geïnformeerd is geluid boven de 80 decibel schadelijk.

Ik heb een decibel meter, en als deze dus onder de 80 decibel aangeeft is het goed, geen kans of gevaar dus.

Maar bij 86 decibel, kun je 2 uur luisteren zonder gevaar (als ik goed ben geïnformeerd). Stel je gaat dus 2 uur muziek luisteren op 86 decibel. Zolang je na 2 uur de versterker maar zachter of uit zet. Maar kan je dan als je een pauze hebt genomen (en hoelang zou deze dan moeten zijn?) weer opnieuw 2 uur muziek luisteren (op 86 decibel) of is het dan schadelijk?

Ik weet dat het ook te maken heeft met lage en hoge tonen etc. Maar ik ben nou echt alleen benieuwd naar het aantal decibel.

Toegevoegd na 46 seconden:
Sorry de titel zou natuurlijk moeten zijn:

Hoe zit het nou precies met gevaar van decibel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Oorpauzes" (een poosje ruim onder de 80dB niveau) geeft je oren tijd om te herstellen. Hoe lang pauze? Afhankelijk van te luid geluid. Je oren raken op den duur vermoeid dus de pauzes zullen ook langer moeten duren en sneller achter elkaar gehouden moeten worden als je achter elkaar pauze zou nemen.
De schade ontstaat na de duur van blootstelling (en boven de 100dB direct) dus zorg dat je regel matig voor die tijd een pauze neemt of nog beter, dat je er niet aan bloot wordt gesteld.
Muziek klinkt beter als het niet te hard staat :) echt, probeer het maar eens.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je reactie. Je hebt gelijk, maar soms heb ik gewoon zin om los te gaan (op mijn gitaar of (elektrisch-)drumstel) dus dan gaat het geluid wat harder en hier probeer ik dus wel rekening mee te houden. En in de disco heb je daar natuurlijk niks over te zeggen maar hier doe ik dan ook oordoppen in!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vind 80 Db nog redelijk lang 8 uur! Vroeger leerde wij 85 Db is na 5 min al schadelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben. Maar bij 3Db is het een verdubbeling van het geluid dus 85Db is al 2,5x-3x zoveel als 80Db (tenminste dat heb ik geleerd).

Antwoorden (1)

Decibel is een eenheid van geluidssterkte, dus daar hoef je niet van te schrikken. Maar het is op logaritmische schaal, dat betekent dat elke 3 decibel erbij het 2 keer zo hard is. Boven 80 dB is schadelijk en mag niet volgens de Arbowet. En gehoorschade is permanent en is niet te compenseren door een soort gemiddelde wat jij voorstelt. In discotheken is de geluidssterkte soms 100Db. Oordopjes kunnen problemen in je latere leven voorkomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, oordoppen in de disco gebruik ik al. Maar in de afbeelding (die ik nu ga toevoegen) staat dus hoe lang het duurt voor je gehoorschade oploopt. Het is dus niet zo dat als je na de aangegeven tijd een tijdje zachter geluid houd, je weer op dat volume zal kunnen luisteren?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt. De schade ontstaat doordat trilhaartjes in je oor afbreken. Die kunnen zich niet herstellen, op geen enkele manier.