Wanneer is iets transmediaal of crossmediaal?

Ik herken het verschil niet. Kan iemand het uitleggen a.d.h.v. voorbeelden?

Weet jij het antwoord?

/2500

dit zegt genoeg....Crossmedia is toch hetzelfde als transmedia? Ik begrijp dat de twee begrippen verwarrend zijn. Het antwoord is nee, ze zijn niet hetzelfde. Beide woorden betekenen echter nèt iets anders. Maar toch – ik geef je gelijk- lijken ze voor een groot deel op elkaar. Publiek participeert Al eerder heb ik verteld wat transmedia storytelling is. Het betekent namelijk het vertellen van een verhaal via verschillende mediatypen. Ieder platform draagt iets bij aan de verhaallijnen, maar kan ook stand alone worden bekeken. Een kenmerk is dat het verhaal een begin en een eind heeft. Het publiek/lezers kan en mag participeren in de verhaallijn en hiermee invloed uitoefenen op het verhaal. Digital storytelling Veel mensen stellen daarom dat crossmedia en transmedia gelijk aan elkaar zijn. Beide termen worden ook vaak ‘digital storytelling‘ genoemd. Maar er is echter een verschil. Transmedia beschrijft namelijk gedurende een (zelf)bepaalde tijd een verhaallijn met behulp van diverse media (platforms). Bij crossmedia zet je meerdere kanalen in om een verhaal over te brengen. Dit hoeft niet complementair te zijn.

Bronnen:
http://sannebrand.wordpress.com/2009/09/23...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100