Ik heb instrumentale bestand op Audacity staan, het lukt ook om erop in te zingen. Hoe krijg ik de zang synchroon met de muziek?

De zang loopt trager dan de muziek, misschien ivm vertraging naar koptelefoon?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De vertraging (latency) ontstaat doordat er twee maal een tijdsvertraging is, één van de omzetting van de digitale soundtrack naar geluid op jouw koptelefoon en één van de omzetting van jouw stem naar digitale opname.
Als je de track waar je jouw stem hebt opgenomen aan het begin een fractie inkort dan kun je muziek en stem gelijktrekken. Als je eenmaal bepaald hebt hoeveel "wit" je aan het begin moet wegknippen dan kun je de gevonden tijd in het vervolg steeds weer opnieuw gebruiken. Het is wellicht handig om eerst een track van een metronoom te combineren met een vocaltrack waar je de metronoom met tikken volgt, je kan dan bij afspelen nauwkeurig horen hoeveel latency optreedt.