Hoe maak je een zielig, pakkend verhaal?

Ik wil een script maken voor mijn film. Het onderwerp moet gaan over ''blijf erin geloven, dan zal het lukken''. Het moet ook zielig en pakkend aflopen. Heeft iemand tips?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
niko
11 jaar geleden
tis jouw film,maak lekker ook zelf je scrip.tof betaal een scriptschrijver.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik maak er toch ook zelf een? Ik vroeg om tips!

Het beste antwoord

Ik ben een groot liefhebber van pakkende, zielige verhalen, die niet per definitie goed aflopen. :-) Succes in ieder geval met je script!

Wat me heel belangrijk lijkt zijn de volgende aandachtspunten:

- Is het verhaal geloofwaardig? Zijn je karakters echte mensen (round characters, dus geen typetjes) met wie de kijker zich kan identificeren. Zijn hun problemen menselijk/herkenbaar en kan de kijker zich inleven in het verhaal en met heel zijn/haar hart hopen op een goede afloop? Er is een goede kans dat je in je script ook een "bad guy" verwerkt; wat interessant kan zijn is om ook die "bad guy" (of girl :-P) menselijk te maken. Als de kijker zowel voor de hoofdpersoon als voor zijn tegenhanger sympathie voelt, werkt dat verwarrende gevoelens in de hand en dat kan je helpen het verhaal aangrijpend te maken. Het hoeft niet per se zo te zijn dat je een tegenspeler in je script verwerkt, dat is aan jezelf. ;-)

- Zijn de "ups & downs" goed getimed? Traditioneel gezien is een verhaal als volgt opgebouwd: 1) De personages worden geïntroduceerd, 2) Er duikt een probleem op, 3) De personages zijn het probleem aan het oplossen, 4) Er is een onverwacht "dal", alles lijkt verloren en de goede afloop lijkt verder dan ooit, zelfs buiten bereik, maar dan 5) Blijven ze erin geloven en door samen te werken/iets buitengewoons te doen of wat dan ook lukt het uiteindelijk toch.
In jouw geval zou ik van 5 maken: De personages doen een laatste poging, maar er volgt een onverwachte tegenslag die alles in duigen laat vallen - is niet waar je kijker op hoopt, maar wel wat blijft hangen, aangrijpt en de kijkers zal overmannen met emoties.

Laat jezelf niet "inpalmen" door de verwachting van de kijker! Jij maakt de film, niet zij. Geen enkele kijker zal blij zijn dat zijn hoofdpersoon sterft/niet slaagt/alles kwijt is aan het eind, maar het was ook nooit je bedoeling om een lieve film te maken waarin alles goed is.

Voor een voorbeeld van wat in mijn ogen een bijzonder mooi einde is, kijk hier: http://www.youtube.com/watch?v=0K-BV_m7Oz4
Het is het einde van de film The Mist, waarin de hoofdpersoon met vier anderen in een auto zit en alle hoop verdwenen is. Hij heeft een pistool en vier kogels, doodt de anderen en stapt uit om zich te laten verslinden door de monsters, waarna hij erachter komt dat het leger de situatie onder controle heeft gekregen.

Hopelijk heb je hier iets aan. Blijf vooral je gevoel volgen en heel erg veel succes!

~Amfi