Kent iemand dit?

Als ik naar een foto of film kijk en ik doe 1 oog dicht dan lijkt de foto/film meer diepte te hebben. Hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Je hoofd is gewend om met 2 ogen te kijken, en daarmee een 3D beeld te vormen. Dus als je naar een vlak beeld kijkt, weet je hoofd dat het vlak is.

Echter, sluit je een oog, dan krijgt je hoofd gegevens van slechts een oog binnen. Je hersenen 'beseffen' dan dat dat niet voldoende informatie is om 3D beelden te genereren (Immers: Daar zijn 2 ogen voor nodig). Je hoofd besluit daarom op basis van ervaing het beeld te interpreteren. Je 'weet' hoe groot een fiest is, hoe groot tegels ed zijn. Dus probeert je hoofd er een 3D interpretatie van te maken. Daarom krijg je het idee dat 2D beelden een dieptecomponent krijgen als je met een oog kijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Lijkt is in ieder geval het goede woord, want met één oog kun je per definitie veel slechter de diepte waarnemen. Echter de foto is een 2D object en als je daar met twee ogen ingesteld op 3D naar kijkt, merk je (onbewust) dat het plat is door die correctie die wordt toegepast. Wanneer je slechts met één oog kijkt, ontbreekt de correctie bijna geheel en kan het dus lijken dat er meer diepte is omdat je dus minder goed ziet dat het een 2D vlak is.