Mijn nichtje van bijna 10 wil gitaar leren spelen. Wat is het verschil tussen een akoestische en een klassieke gitaar?

En wat is beter (makkelijker) om te leren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Ik ga er even vanuit dat jij de termen klassiek en akoestisch op dezelfde manier gebruikt als de meeste mensen.

Men bedoelt dan in beide gevallen een akoestische gitaar, dit is een gitaar die zonder versterking zijn klanken kan voortbrengen (hoewel akoestische gitaren bij optredens toch nog vaak extern, met een microfoon, of intern, met een element, versterkt worden). Met klassiek bedoelt men het spaanse model met nylon snaren, dat o.a. voor klassieke muziek gebruikt wordt.

In de pop, folk, country en bluegrass wordt gebruik gemaakt van het model gitaar dat wel eens als 'western gitaar' wordt aangeduid. Meestal betreft het hier een gitaar met een wat grotere kast en geschikt voor metalen snaren (b.v. brons en/of staal). Dit model (eigenlijk heb je in deze klasse zeer veel uiteenlopende modellen) bedoelen mensen doorgaans met akoestisch als ze dit tegenover klassiek zetten.

Welke gitaar voor je nichtje het beste is hangt af van het soort muziek dat ze wil gaan spelen. Als ze voornamelijk popmuziek wil spelen kan ze het beste maar direct een 'western' model leren bespelen, ook al is dat in eerste instantie een grotere belasting voor de vingers.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een klassieke gitaar is (electrisch) onversterkt en 'dus' akoestisch. Er zijn echter verschillende soorten akoestische gitaren zoals de klassieke en de flattop (platte bovenkant). Het verschil is de klankkleur.

De klassieke akoestische gitaren zijn vaak geel van kleur zoals in bijgaande afbeelding.

Toegevoegd na 3 minuten:
Op wikipedia wordt nog de volgende aanvulling gemaakt:

De klassieke gitaar is van oorsprong een Spaanse gitaar volgens model van de gitaarmaker Antonio Torres Jurado.

De snaren van een spaanse gitaar zijn van Nylon. Op andere gitaren zoals de flattop kunnen ook metalen snaren worden gebruikt met een andere klank. Om te beginnen kan je nichtje het beste een gewone klassieke gitaar nemen, bijvoorbeeld een lesgitaar. Deze zijn niet zo duur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar zit geen verschil tussen maar betreft dezelfde soort gitaar. De aanduiding wordt gebruikt om duidelijk te maken dat het geen elektrische gitaar betreft. Beide soorten zijn op zich even gemakkelijk (of moeilijk, wat je zelf maar vindt). Het maakt alleen uit wanneer je alleen akkoorden leert spelen. Dat is eenvoudiger dan noten spelen/tokkelen.
Amadea
11 jaar geleden
Niet echt veel verschil en de meningen zijn nogal verdeeld. Klassieke gitaar heeft nylon snaren en een akoestische stalen snaren. Voor meer verschillen:

http://forum.scholieren.com/archive/index.php/t-177775.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Hoe kan een klassieke gitaar nou nylon snaren hebben? Er was nog geen nylon in die tijd!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een klassieke gitaar slaat op de Spaanse gitaar Amadea, niet klassiek in de zin van de Griekse periode. Ook toen hadden ze wel snaarinstrumenten, maar daar slaat de term klassieke gitaar niet op. Maar toen werden snaren van darmen gemaakt (kat of schaap). In zeker zin heeft Freek wel gelijk, maar een Spaanse gitaar is ook een akoestische gitaar! Maar niet alle akoestische gitaren zijn Spaanse gitaren. Ik heb bijvoorbeeld zelf een flat-top gitaar met stalen (bronzen en zilver coated) snaren. De term akoestiek slaat op de versterking (via een klankkast) en klassiek op het Spaanse model dat veel gebruikt wordt.