Wat is het verschil tussen een manager en een agent in de entertainment industrie?

Ik hoorde dat artiesten en acteurs etc. een manager hebben, maar ook een agent. Wat is hier nu eigenlijk het verschil tussen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7K

Antwoorden (2)

Het verschil is eigenlijk niet zo groot, en het wordt ook steeds kleiner. Zeker in Nederland is er nauwelijks onderscheid, en kennen we het woord agent, in de betekenis van manager ook nauwelijks. Dat er hier geen verschil is, toont deze link aan. Een groot managements-bureau met de naam "The Agency".
http://www.theagency.nl/

In de VS zijn er wel verschillen. Als een artiest een agent heeft, dan zal hij daar prima mee kunnen werken, maar een agent doet niet alles. Wordt de artiest beroemder, en krijgt hij het drukker dan zal hij behoefte hebben aan een (persoonlijk) manager. Een agent doet niet alles (of mag niet alles doen) en een manager doet alles, zodat de artiest zich helemaal kan richten op de artistieke zaken. Dat kan varieren tot het regelen van vliegreizen, hotels, contracten voor concerten of CD-opnames tot en met het schrijven van een businessplan, en inhuren van belastingadviseurs. Een manager heeft dus tijd voor wat meer persoonlijke aandacht, terwijl een agency vaak een heel groot bedrijf is, dat tientallen artiesten begeleidt.

Een agent gaat er b.v. niet voor zorgen dat bij een optreden van de artiest een speciaal merk kaviaar of bronwater klaarstaat, terwijl de manager dat wel kan regelen.

Daar komt bij dat er in de VS een ingewikkelde wet is, die voorschrijft dat een agent niet als producent op mag treden, en dat mag een manager wel.

Meer hierover kun je lezen in onderstaande link, en je kunt er ook lezen dat de grenzen tussen agency en management steeds meer vervagen.
http://www.slate.com/articles/news_and_politics/explainer/1998/12/the_difference_between_an_agent_and_a_manager.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een manager is een leidinggevende, en een agent een tussenpersoon.
De manager regelt de financiële zaken van de artiest, bepaalt wanneer opgetreden wordt en wanneer de artiest vakantie moet hebben, en dergelijke.
Een agent regelt dat de artiest wordt ingezet, hij is zogezegd voor de personeelszaken. Gaat het bijvoorbeeld om een acteur, dan heeft de agent contact met de castingbureaus die de acteur voor een rol willen vragen.
Amadea