De band tussen het Huis Nassau, later Oranje-Nassau, en Nederland is ontstaan in 1403, toen de Duitse graaf Engelbrecht I van Nassau in het huwelijk trad met Johanna van Polanen, vrouwe van Breda.
De band tussen het Huis Nassau, later Oranje-Nassau, en Nederland is ontstaan in 1403, toen de Duitse graaf Engelbrecht I van Nassau in het huwelijk trad met Johanna van Polanen, vrouwe van Breda. De Bredase Nassau's behoorden door hun groeiende particulier bezit al snel tot de hoogste edelen in de Nederlanden.

Het huwelijk van graaf Hendrik III van Nassau (1483-1538) met Claudia van Chalon bracht bezitsvermeerdering voor het Huis Nassau met zich mee in Oost- en Zuid-Frankrijk, waaronder het soevereine prinsdom Orange. De aan dit prinsdom verbonden titel Prince d'Orange - Prins van Oranje - was erfelijk.

Toen Hendriks zoon, René van Chalon, in 1544 zonder nakomelingen stierf, kwam diens erfenis terecht bij zijn oudste Duitse neef Willem van Nassau (1533-1584). Deze Willem van Nassau is beter bekend als Willem van Oranje, bijgenaamd De Zwijger, en wordt gezien als de stamvader van het Huis Oranje-Nassau! Vandaar.....

Toegevoegd na 1 minuut:
Kortweg dus: Beatrix Wilhelmina Armgard
van Oranje-Nassau
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog een keer... vorig antwoord verwijderd;

Hare Majesteit Beatrix Wilhelmina Armgard, koningin der Nederlanden, prinses van Oranje Nassau, prinses van Lippe-Biesterfeld, enz., enz, enz.
Zie link;
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haar pappie heette von Lippe Biesterfeld en zij heet dus van achteren net zo. De rest zijn slechts titels en geen naam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De geboorteakte van koningin Beatrix

Beatrix Wilhelmina Armgard, Prinses van Oranje-Nassau, Prinses van Lippe-Biesterfeld.