Worden e-books nu al een beetje verkocht of hechten mensen toch meer aan papier in hun handen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Hoewel ik bij wijze van spreken al jaren zat te wachten op een E-boek (om in bed te kunnen lezen zonder licht en zonder bladzijden om te hoeven slaan), ben ik er inderdaad nog niet voor bezweken, omdat er voor mij toch niks gaat boven een echt boek met letters en een mooie kaft. Zou je elk boek dat je koopt echter ook meteen in E-book-versie erbij kunnen krijgen, dan zou ik er zeker eentje aanschaffen, maar voor 'in plaats van' vind ik ze nog te duur.

Nu heb ik echter een vriendin die vrij zwaar spastisch is en in een rolstoel zit, die graag leest maar de laatste tijd problemen krijgt met het vasthouden van vooral dikke boeken, en zij heeft zich inlangs een e-reader aangeschaft, en heeft er vreselijk veel plezier van,. Ook in het hele 'gehandicapten-circuit' waarin zij zich bevindt, is het ding gestaag populairder aan het worden (en wordt er natuurlijk lustig op los gekopieerd van elkaar ;-)

Als 'vervanging voor' zie ik het e-boek het analoge boek nog niet van zijn plaats verdrijven, maar voor erbij, en zeker in gevallen als genoemd, zou er best nog eens een aardige toekomst in kunnen zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het schijnt dat de mensen de charme van het lezen an een echt boek verkiezen boven het gemak van een e-book.
De verkopen willen dus ook nog niet echt loskomen, maar dat heeft ook nog steeds te maken met het beperkte aantal verkrijbare titels....
Tevens komen de boeken vaak eerder uit dan de e-book variant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is al wel een vrij groot aantal titels in e-book versie (350.000 in Amerika las ik?), maar ik hoor er nog niet veel van. Boeken in papier variant hebben toch meer charme, en het lijkt mij ook fijner lezen. Het is ook bewezen dat men informatie beter opneemt van papier dan van een scherm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb geen idee of e-books tegenwoordig 'al een beetje verkocht' worden. Ik zat er zelf laatst nog wel naar te kijken bij bol.com. Ik vond het jammer dat ze vrij duur in aanschaf waren. Eigenlijk lijkt het me wel wat, maar ik denk dat als we een jaartje verder zijn de prijs ook wel wat gaat dalen en daarbij zal het aanbod ook wel groter worden.
Mijn mening over zo'n ding is dat het me erg handig lijkt, vooral voor in de trein of op vakantie.
Toch zal het waarschijnlijk nooit compleet mijn boeken gaan vervangen, want ik ben pas begonnen met leuke boeken 'sparen' zodat ik over een paar jaar zo'n gezellige volle boekenkast in mijn toekomstige huis kan hebben staan! Dus als vervanging geen e-book voor mij. Slechts als een extra product voor onderweg :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schermen zijn veel te klein en de stammenstrijd in het formaat is nog niet gestreden. Grootste probleem is overigens, dat de e-books copyprotected zijn en dat je bijvoorbeeld in een een gezin 2 ebooks moet kopen als je partner het boek ook wil lezen. Hetzelfde protectie systeem dat Sony ook op cd's toepaste en dat door consumenten gedwongen werd verlaten in de USA.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verkocht niet. Ik download ze wel veel. Het is de volgende slag zoals ze die nu in de muziek industrie meemaken.

Als ik mijn laptop een kwartslag draai, zo op mijn schoot, leest het heerlijk. Pagina omslaan met een toets, en het leest echt goed. Wel fijn als hij niet al te zwaar is. Een MacBook Air of zo.

Ik heb zo een enorme berg gratis bladen en boeken. Altijd bij me. Ik zou een hutkoffer nodig hebben voor de papieren exemplaren. Ik geloof dat de beschikbaarheid van zoveel en voor zo goedkoop domweg opweegt tegen het gevoel van een boek ik je handen.
Dat is wel ietsjes prettiger, maar het is zoveel sjouwen of je hebt het niet bij je. En het is een stuk goedkoper, want gratis.

Ook op de iPhone lezen gaat prima, vooral in bed. Als het licht niet aan kan of mag, kan ik toch de krant of een boek lezen. Heerlijk!
Of op elke andere plek als ik even iets wil lezen. Die iPhone heb ik altijd bij me, dus ook een berg strips, boeken en bladen.
Soms heb ik, als ik uit mijn bed kom en de krant van de mat haal, de krant al uit, want in bed al op mn iPhone gelezen....

Ik denk dat ik zo per maand een hele berg minder uitgeef aan boeken en bladen dan vroeger. Ik koop heus nog wel eens wat, maar echt bij lange na zoveel niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat een goeie oplossingen :) zo'n e-book is dus eigenlijk helemaal niet nodig om boeken te lezen zonder papier. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is wel mooi, zo'n e-reader. Maar overbodig als je al een laptop hebt.
Tenzij het gewicht of batterijduur je dwars gaat zitten. Of je wacht nog even op de tablet van Apple. Die gaat zowel de markt van de netbook als van de ereader gewoon even veroveren in 1 klap:) Ik heb overigens al mijn boeken en bladen en strips, en ook alle muziek en alle foto's op een netwerkdrive staan (van Drobo) Die staat altijd aan en stelt alles op internet beschikbaar via het programma Yoics (met password hoor). En met mijn iPhone of elke andere pc met internetverbinding kan ik daar zo bij. Heb ik dus ten alle tijde mijn complete bibliotheek bij me.