Heb je een rollende R nodig om mee te doen aan professionele musicals?

De titel zegt genoeg denk ik ;) Zo ja, is het aan te leren met logopedie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ik ben febr.1962 verloofd geweest met de bloedstollend loeiknappe televisieomroepster Beatrice Alia Veldhuizen uit Baarn met 2 gezusters en die haar rollende R van verplichte logopedie moest aanleren.
Nou ze was niet alleen veel te mooi om nog waar te kunnen zijn - maar alleen al van haar gelogopedeerde stem kreeg ik zowat een hartverzakking van - omgekeerd was het mijn typische techneutenstem die haar deden zwijmelen (lijkt wel wat je hoort in Stom, stommer, stompst op RTL-7 want ook ik kon in 1962 prompt die rare huisfilmpjes metéén gaan inspreken)
Bea beviel de NTS-televisie zo goed dat ze in haar omroepkamertje ook een radiomicrofoon voor 2 Hilversums en de Wereldomroep erbij kreeg: met papiertjes uit een faxmachien die toen nog zo groot als een eettafel waren.
Mijn Bea'tje kreeg elke week een enormedikke postzak aan fanmail over zich uitgestort met wel 500 mannen die verkering met haar zochten: het viel me inderdaad op dat er veel zwijmelende luisteraars bijzaten: toen al.
Alzo heb ik haar een hele maand die rollende rrrrr uit mijn radio kunnen horen want zowel zij als ik hadden thuis geen tellevisie - tot ze opeens overleed aan een misdrijf. Ik was 15, bijna 16 en stond vlák voor mijn examen en waarvan het jaar eerder al de helft zakte. Ik werd wel een tijdje zo dun als een lantaarnpaal dat herinner ik me nog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat is niet nodig, als je maar duidelijk kunt spreken. Een Gooise R (J) of een brabantse R (G) zijn ook prima te

Het hangt ook van de rol af, als je in ciske de rat speelt lijkt me een rollende R passender dan als je in een Brabants drama speelt. Als je voor hagenees moet doorgaan klinkt de R op het eind van een woord als A, beter wordt betah.

De rollende R is aan te leren, net zoals alle accenten aan te leren zijn als je er een beetje gevoel voor hebt