Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zitten er zo vreselijk veel fouten in E-boeken ?

Sinds kort ben ik de eigenaar van een e-reader, en ik heb daar inmiddels een kleine 100 werken opstaan. De meeste zijn gratis downloads maar er staan ook ettelijke betaalde werken tussen.

Nu is het mij opgevallen dat met name in het E-pub formaat (PDF valt erg mee) er ontzettend veel fouten in de boeken zitten. Het lijken spelfouten, maar dat zijn het niet. Bijvoorbeeld een 5 op de plaats van een s, een m in plaats van in etcetera. Het soort fouten dat je ook vaak ziet in het overtypwerk van een handschrift van iemand die de taal niet machtig is. (Een chinees die een stuk Nederlands moet 'natekenen' bijvoorbeeld). Het leest best irritant eigenlijk.

En het gaat niet om een enkel foutje ; op vrijwel elke pagina vind ik er meerdere. OOK in de dure betaalde boeken. In gedrukte vorm (sommige van deze boeken HEB ik in gedrukte vorm) kom ik dezelfde fouten nooit tegen.

Een paar willekeurige voorbeeldjes : rampeti in plaats van rampen ; dazen in plaats van dozen; 5toot in plaats van stoot, nacjel ipv nagel, ah in plaats van als. Zomaar een greep uit 2 pagina's.

Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is wel echt slordig en slecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar standaard. Dus ook bij boeken in de originele taal van meer dan 15 euro. Ik vermoed dat het met het omzetten naar het e-pubformaat te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik dacht eigenlijk dat dit vooral bij de op de wat minder legale manier verkregen boekje voorkwam. Als ik er niet voor betaal maken die paar fouten me niet uit. Wel raar dat dit bij betaalde boeken net zo is, je zou verwachten dat dit idd goed wordt nagekeken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik HEB geen 'minder legale' boeken ; alleen gratis boeken (ouwetjes, zoals uit het Goethenberg-project, amateurwerken (vaak foutloos trouwens) en boeken / verhalen die legaal gratis of bijna gratis worden aangeboden via bedrijven als Bol.com. De betaalde boeken komen ook uit betrouwbare bron (dus niet van privepersonen maar Amazon / Weltbild / Bol etc. e PDF's uit dezelfde bronnen lezen soms minder makkelijk / moeten vaak bewerkt worden maar zijn in de regel verschoond van dit soort fouten. Epub's hebben ze echter bijna allemaal, of ze nu gratis zijn of heel duur. Het heeft echt niets te maken met illegale boeken ofzo. Dat kan ik ook niet controleren, want die lees / wil / download ik uit principe niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien zit hem het verschil in fouten tussen PDF en epub in het feit dat er soms ook tekstherkenning wordt gebruikt vanaf PDF naar epub en tekstherkenning nou niet echt altijd optimaal werkt, vandaar ook die typische fouten met tekens die op elkaar lijken (5 en s etc.)
Ik dacht dat je het ook over illegale boeken had, maar dat stond er inderdaad niet. Dat die amateurwerken minder fouten bevatten komt waarschijnlijk omdat die op de computer zo gemaakt worden en meteen gepubliceerd worden, ze zijn vaak geen gedigitaliseerde versie van papieren exemplaren.
Snuffel
13 jaar geleden
Bedankt, alweer een reden voor mij om niet zo'n ding te kopen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Het zou kunnen dat gedrukte teksten worden ingescand, en met behulp van OCR worden omgezet naar digitale tekst. Met name bij OCR kan het nogal eens misgaan, en worden bepaalde tekens verkeerd geïnterpreteerd.
(Lees meer...)
bamibal
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoiets vermoed ik inderdaad
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Was mijn bevinding ook...
rose
13 jaar geleden
Ik had hetzelfde verinoeden.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik had hetzelfde vermoeden, puur op grond van de voorbeelden die vraagsteller geeft.
Cryofiel
13 jaar geleden
Overigens zou het ook OCR direct vanaf PDF kunnen zijn. Ik bedoel, OCR hoeft niet altijd van een fysiek stuk papier te worden gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt +

Andere antwoorden (2)

Er worden vertaalprogramma's gebruikt. En niet een echte vertalend persoon.

1 boek wordt soms voor ebook wel in 30 talen omgezet.
En als je ze van internet haalt zijn het vaak handige harry's die dat doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit zijn typische fouten die ontstaan wanneer een gedrukte tekst gescand wordt. Ik scan zelf ook teksten van papier, en moet ze altijd zorgvuldig op dit soort foutjes nalezen.
Jammer dat men anderen hiervoor laat betalen, zonder eerst de fouten eruit te halen. De reden dat ze dat niet doen is natuurlijk dat het te veel tijd (en daarmee ook geld) kost.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing