Waarom zijn boeken verschillend van grootte?

Zou het niet handiger zijn om 1 standaard afmeting te nemen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag ik me ook al jaren af.

Het beste antwoord

Eén standaardafmeting lijkt me heel onpraktisch. Je kan moeilijk een atlas of een platenboek even groot maken als bijv. een kleine avonturenroman voor op reis. Ik kan me wel voorstellen dat je overgaat op drie standaardafmetingen. Maar je moet je wel afvragen wat je daarmee wint.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, boeken worden in katernen (meestal 16 pagina's) gedrukt en dan samengebonden. En je wilt zo voordelig mogelijk (zonder witte pagina's) uitkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Utrecht
12 jaar geleden
De vraag gaat over de hoogte en breedte van een boek, niet over de dikte...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou... volgens mij klopt het wel. Want als je 17 pagina's hebt en je wilt ze op 16 drukken dan maak je de pagina's dus breder en hoger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Utrecht: Als je de hoogte en breedte aanpast kom je op een veelvoud van 16 bladzijden uit en verandert de dikte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even een beetje de lettergrootte of regelafstand of marge veranderen. Probleem opgelost.
een ander formaat valt bovendien op in de winkel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naast alle andere formaten?
Om je boek te kunnen verkopen moet het visuele aantrekkingskracht hebben. Als alles er hetzelfde uitziet heeft de twijfelende koper geen reden om een boek op te pakken en bekijken, het heeft heel veel met reclame te maken. Heel vroeger zagen boeken er veel minder 'aantrekkelijk' uit. Ze werden mooi ingebonden om goed de tijd en gebruik te kunnen doorstaan. De vroegere lezer had veel minder keus uit titels en er waren sowieso veel minder mensen die lazen voor ontspanning. Naarmate er meer 'lezers' kwamen en meer titels, werd het belangrijker om zich als boek te onderscheiden. En maatvoering had daar ook een deel in. Denk aan de revolutionaire 'uitvinding' van de paperback. Het was nog niet vertoond dat er een 'goedkopere' editie van een titel kwam. Meer mensen konden zich veroorloven een boek te kopen. Die paperback kon makkelijker worden meegenomen onderweg en na lezen kon het boek worden 'afgedankt'. Dit alles is in de loop van de tijd gegroeid, uitgevers moeten moeite doen om hun boek te verkopen en verzinnen allerlei methoden om dat doel te bereiken.
O ja, het laatste wat ik heb gezien is de zgn. dwarsligger. Een weer heel nieuwe manier om een boek aan de man te brengen, inspelend op de markt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar als je gewoon een standaard afspreekt maakt dat niks meer uit, je kan dan gewoon met de kaft meer aanspreken. Ik kan me niet voorstellen dat de totale verkoop van boeken afneemt als ze een uniforme maat hebben. Kijk naar games, die waren 20 jaar geleden allemaal verschillend van grote, ik vond dat er niet uitzien. Tegenwoordig (sinds DVD-roms) zijn alle games gelijk (PS3 games gelijk aan BRD). Vele malen praktischer en netter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo'n dwarsligger (als ik me het juist voorstel) zou dan trouwens geen probleem zijn, kan gewoon in dezelfde maat alleen dan dus liggend ipv staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben het niet met je eens, mijn oog trekt naar afwijkende maten, maar dat is waarschijnlijk per persoon anders
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, die dwarsliggers zijn een stuk kleiner, speciaal gemaakt om in je zak te passen, het papier is extra dun en je leest het boek op een andere manier. Hier is de maat dus in dienst van het speciale gebruik (lezen in de bus of de metro) gesteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leuk zeg, zo'n dwarsligger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik bedoel aan te geven is dat als het gewoonweg verplicht wordt een maat aan te houden het voor alle uitgevers gelijk is en dus ook het "afwijkende maten trekken aan" argument. Dat jouw oog naar afwijkende trek zal best, het mijne zal dat ook vast doen. Juist om die reden en om dus te voorkomen dat we met een oneindig aantal maten komen te zitten zou je dus gewoon een standaard af moeten spreken. Dan is je boekenplank/kast altijd breed en hoog genoeg. Een boek met een afwijkende maat is geen maatstaf dat het een beter boek is, dus ik kan het ook niet als een voordeel zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en dus ook het "afwijkende maten trekken aan" argument VERWDWIJNT.