Hoe is het mogelijk dat een succesvol bedrijf als Endemol een schuld heeft opgebouwd van 2 miljard euro?

Ik las dat twee derde van Endemol in handen is van schuldeisers als Barclays Capital, Royal Bank of Scotland en een groep hedgefondsen. Het Amerikaanse mediaconcern Time Warner biedt 1 miljard euro voor overname van Endemol. Waarom gaat het zo slecht met dit ooit zo succesvolle bedrijf?

12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Of het helemaal juist is, dat Endemol "in handen is van schuldeisers als Barclays Capital en RBS" dat vraag ik me af. Maar dat het schuldeisers zijn, dat staat wel vast. Endemol is, als ik goed ben geinformeerd, in handen van Goldman Sachs, Cyrte en Media Set (van Berlusconi)

Het gaat eigenlijk niet zó slecht met Endemol. Ze maakten vorige jaar gewoon winst: 153 miljoen op een omzet van 1,25 miljard. Ik ken bedrijven die het slechter doen. Maar wat er aan de hand is, dat Endemol de enorme schuldenberg niet meer op tijd kan aflossen, en zich dus niet aan de afspraken kan houden.

Je vraag, hoe het komt dat Endemol zoveel schuld heeft opgebouwd, is simpel te beantwoorden, maar tegelijkertijd nauwelijks te begrijpen. Toen de hele boel werd overgenomen, moest er enorm veel geld worden geleend. Hoe je het hier precies noemt weet ik niet. Hedgefondsen of Private Equityfondsen, maar het is bij dit soort ingewikkelde financiele constructies gebruikelijk, dat de schuldenlast wordt ondergebracht bij het bedrijf dat wordt overgenomen.

Endemol zit nu met een nauwelijks op te brengen schuld van 1,3 miljard, en dat is niet vol te houden, hoe goed ze ook draaien. Nu zal Time-Warner de boel waarschijnlijk kopen voor 1 miljard, en dat is een koopje. Dat ze het voor de prijs (misschien) kunnen kopen, zal komen omdat ze de schulden erbij kado krijgen. Want die zitten immers in het bedrijf zelf.

De vraag is nu of Time Warner nu ook weer 1 miljard gaat lenen, en die ook weer in Endemol stopt. Dan zitten ze met 2,3 miljard schuld. En natuurlijk is de belangrijkste vraag wat de bedoeling van Time Warner is. Het bedrijf gezond maken, of over een jaar de boel weer verkopen met een beetje winst, zonder dat de problemen bij Endemol zijn opgelost.

Het zou mij niet verbazen, als deze vreemde overname-constructies de komende jaren worden aangepakt. Dat zou alleen al goed zijn voor de staatskas voor de landen waar zulke bedrijven zijn gevestigd, want een bedrijf met zulke enorme schulden betaalt ook helemaal geen belasting.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/2445245/2011/06/15/Machtsstrijd-door-schulden-Endemol.dhtml
http://www.destentor.nl/regio/10057534/Time-Warner-biedt-1-miljard-voor-Endemol.ece
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Bedankt voor het uitgebreide antwoord!

Andere antwoorden (2)

Misschien verder gesprongen dan de stok lang is. Is het allemaal te goed gegaan en deenkt men dat het zo blijft, dat een mogelijk verlies makkelijk opgevangen kan worden. Soms is dat te simpel gedacht
12 jaar geleden
Door meer uittegeven dan er binnen komt ?