Op 31 Oktober is het Halloween.

Halloween’ is afgeleid van ‘All Hallows Eve’. Dit is de avond voor het katholieke ‘Allerheiligen’ (All Hollows day) wat op 1 november valt. Maar in de 5e eeuw voor Christus eindigde de zomer officieel op 31 oktober. Dit feest werd door de kelten ‘Samhain’ genoemd. Dit was voor hun oud en nieuw.

De legende van het Keltische nieuwjaar vertelt dat op 31 oktober de laatste zomerdag is. Op die dag zullen de lichaamloze geesten van de mensen die het vorige jaar gestorven zijn terug komen. Zij gaan dan op zoek naar (levende) lichamen die zij het jaar daarna kunnen bezitten. De Kelten geloofden dat dit de enige manier van leven na de dood was. Niets zou die dag meer bestaan, zodat de geesten van de doden zich konden verenigen met de levende. Natuurlijk wilden de levenden niet dat de geesten in hun lichaam kwamen. En om er voor te zorgen dat de geesten hun lichaam niet zouden kiezen, deden de mensen alle vuren in hun huizen uit en trokken oude kleren aan. De mensen dachten dat de geesten hun lichamen dan niet meer zouden willen hebben, omdat ze lelijk waren en het in hun huis veel te koud was. Verder maakten de mensen veel herrie in de buurt waar ze woonden. Zo probeerden ze de geesten weg te jagen.

Na halloween staken de kelten hun vuur weer aan met een speciaal vuur. Dat vuur was van hen allemaal. Dit heette Druidische vuur en het brandde in het midden van Ierland bij Usinach. De Rooms-katholieken namen de gebruiken van de Kelten over en deden alsof die van hen zelf waren. De manier waarop de gebruiken werden uitgevoerd veranderden steeds meer in rituelen. Een ritueel is een gebruik volgens de godsdienst. Dus als de kerk zegt het moet zo dan mocht dat vroeger niet anders. Op een gegeven moment werd het geloof in geesten die het lichaam over namen steeds minder. Het werd meer een ceremonie, dit is een plechtigheid, om zich te verkleden als trollen, spoken en heksen.

In de jaren rond 1840 werd het Halloweenfeest door Ierse immigranten naar Amerika gebracht. Immigranten zijn mensen die in een ander land gaan wonen. Rond die tijd had je favoriete grappen, bijvoorbeeld het omgooien van bijgebouwen en het niet helemaal goed ophangen van een hek. De gewoonte rond ‘trick-or-treat’ (zeg: trikkor-triet) – wat betekent geef me iets lekkers of ik neem je te grazen – komt helemaal niet van de Kelten. Dit is in de 9e eeuw in Europa een gewoonte geworden. De Christelijke geloven hebben het ook opgepikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Op 31 oktober is het halloween.
verder staat hier wat informatie voor je:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
31 oktober. Maar het wordt in Nederland niet zo echt gevierd als in de VS. Ik denk dat mensen je wel raar zouden hebben aangekeken als je gisteren langs de deuren was gegaan...