De scheef groei: De kopieerbelasting die wordt geheven op opname media, terwijl kopieren illlegaal wordt genoemd?

Als ik een cd kopieer, dan heb ik betaald voor dat kopie, want daarvoor betaal ik belasting, dat is dus niet illegaal.

Toegevoegd na 34 seconden:
Als het illegaal is, dan mag er geen belasting voor worden gevraagd.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

De regeling, zoals die er nu ligt, vind ik zonder meer onterecht. Hoeveel videocamera's en andere apparaten bestaan er niet waar je losse DVDtjes in moet doen om je eigen materiaal op te kunnen slaan. Elke keer betaal je wel die bijdrage, ook al zet je je eigen werk erop.

Dan is het nog zo dat de stiching thuiskopie kennelijk een beetje creatief is met boekouden, dus schijnt het geld niet echt op de juiste manier verdeeld te worden, dit tot op het punt dat de overheid zich volgens mij ook serieus begint af te vragen of dit zo verder moet.

Er zijn alternatieve systemen te bedenken, of al bedacht en ik denk dat we daar naartoe moeten. Geld afdragen is prima, maar dan moet het wel terecht zijn (dus niet ook betalen voor eigen werk) en er moet rekenschap worden gegeven over wat er met het geld gebeurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Kopiëren voor eigen gebruik is niet illegaal in Nederland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je koopt is een film-met-brein-filmpje-ervoor op dvd-schijf. Als je dat niet wilt kopen, koop het dan niet; niemand verplicht je films te kijken.
Inderdaad - ik heb een grote hekel aan dit soort scheve oneerlijke flauwekul, net als drugs gedogen. Sta 't toe of niet - maar gedogen slaat nergens op.
Organisaties als BREIN, BUMA, RIAA en al die flauwekul: ze moeten eens met hun tijd mee, en niet hun klanten zo afstompen. Kortom: op de website van elke artiest een soort gift-knopje zetten. Waarbij je mag aangeven voor welk (geshared) werk je graag een gift over hebt voor de artiest. Er zijn 100 van zulke goede ideeën te verzinnen. Maar de mediamaatschappijen leven nog in 't dinosaurïërtijdperk.
Dat anderen er ook aan verdienen: prima, maar wel in goede proporties - dus niet zoals 't nu gaat. De artiest moet de bulk krijgen en de buit verdelen over promotie / managers / beveiligers etc. Een ander moet dat niet bepalen.
En dat CD-shops verdwijnen, vind ik niet erg. Waarom al die troep (slecht voor 't (leef)milieu) in de schappen, als je 't kan downloaden? Na een tijdje crasht je harddisk wel, en kan je weer van voor af aan beginnen. Maar dan heb je tenminste niet 3 meter plastic doosjes verzamelt! Ok, staat wel leuk, en heb er verder niks tegen. Maar 't sterft (terecht) grotendeels uit.