Welke film of serie van Wuthering Heights benadert nog het meest het oorsponkelijke verhaal/boek van Emily Brontë?

Dus geen gemoderniseerde versie. Het liefst iets in de trant als de tv serie Pride & Prejudice die uitgezonden werd door de publieke omroep.

Toegevoegd na 2 minuten:
Compleet met kostuums en decors waarbij je je ook echt in die tijd waant.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Als een enorme fan van het boek (ik heb het beslist al 15 of meer keer gelezen), heb ik ook al heel wat films/series gezien : zodra ik Wuthering Heights zie, moet ik erheen of breeduit voor de buis.

Ik vind de versie uit 1970 veruit de beste : Timothy Dalton is precies, zoals ik Heathcliff voor me zag toen ik het boek voor de eerste keer las : een zigeuner / staljongen, die zich opwerkt tot een gentleman, en de passie tussen hem en Catherine sproeit volledig geloofwaardig het doek af : je kunt je goed inleven in de totale obsessie in elkaar. Cathy wordt in deze film gespeeld door Anna Calder-Marshall, en zij laat ook de egoistische kant van Cathy heel goed zien. Ook gaat deze film verder dan het sterven van Cathy en de wanhoop van Heathcliff : hij laat zien, dat het leven verder gaat met Cathy's dochter Catherine de liefde die groeit tussen haar en Hareton, en dat Heathcliff dit verbitterd moet aanschouwen. Bovendien vind ik de Ellen in deze film, die eigenlijk het verhaal vertelt in het boek, genoeg 'aanwezig' zijn in deze film.

De muziek is fantastisch, en de opnames van wild Yorkshire ook.

Maar ik zou zeggen : bekijk alle bestaande versies, en oordeel zelf.....veel kijkplezier!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een aantal verfilmingen op een rijtje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bron uit wikipedia.
Blauw is aan te klikken met meer details.

Toegevoegd na 3 minuten:
Aan de linkerkant kan je kijken of er een Nederlandse vertaling van is per pagina. De Engelse pagina heeft meer informatie.

Toegevoegd na 6 minuten:
Bij de IMDb is de zoekfunctie gebruikt op de titel. Daar krijg je een lijstje met de films die daarin zijn opgenomen. Er is vaak ook een Engelstalige en Nederlandstalige versie van. Soms is de een wat meer uitgebreid dan de andere.