Elke letter heeft een bepaalde waarde. Dit staat bij de letter zelf.

Het aantal punten is het woord dat je legt, daarvan dus alle punten per letter. Dus als je we legt bijvoorbeeld, dan krijg je 6 punten, want de w is 5 punten waard en de e is één punt waard.

Verder zijn er nog de volgende vakjes:
DL: Dubble Letter: Het aantal punten van de letter die op dit vakje ligt, wordt verdubbeld.
TL: Triple Letter: Het aantal punten van de letter die op dit vakje ligt, wordt verdriedubbeld.
DW: Double word: Het aantal punten van het woord, waarvan één letter op dit vakje ligt, wordt verdubbeld.
TW: Triple word: Het aantal punten van het woord, waarvan één letter op dit vakje ligt, wordt verdubbeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Bedoel je dan in een potje. Daar worden gewoon de punten van de opgelegde letters bij elkaar opgeteld en soms worden de punten op een of meerdere blokjes of op het hele woord verdubbeld/vermedevuldigd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
◦Speel niet alleen voor je eigen punten, maar let er goed op dat je je tegenstander geen mooie kans geeft, bijvoorbeeld op het leggen van een woord bij een drie keer woordwaarde.
◦Kun je zelf niks goeds leggen, verpest dan een mooie legmogelijkheid voor je tegenstander.
◦De zaak lekker dichtpuzzelen zorgt ervoor dat je voor je tegenstander geen nieuwe aanlegmogelijkheden creëert.
◦Heb je weinig letters waarmee je zelf een woord kunt vormen, probeer dan op het boord bestaande woorden langer te maken.
◦Let goed op TL (tripple letter) vlakjes. Daarmee kun je soms met één letter al heel veel punten scoren.
◦Probeer in één beurt zowel horizontaal als verticaal een woord te leggen. Dit kan door een letter toe te voegen aan een bestaand woord en daarmee zelf een woord te maken. Je vormt dan twee woorden.
◦Heb je rotletters en sta je voor in punten? Ruil dan een aantal letters. Let wel op: doe je dit te vroeg in de het spel dan krijg je die Q en Y later zelf weer. Wacht ook niet te lang. Als er minder dan 7 letters in de pot zitten mag je niet meer ruilen.
◦De Y mag niet als lange ij gebruikt worden en IQ en EQ mag ook niet. Bij ons thuis waren we met scrabble soepeler. Gelukkig bestaan er handige lijstjes van woorden die je met lastige letters kunt maken. Hier zijn er een paar:
Y-woorden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even als aanvulling op alle bovenstaande antwoorden: Je krijgt bovenop de punten voor de letter (incl. DL, TL, DW en TW) ook nog eens 40 punten extra als je als je alle letters op je plankje weet te gebruiken (dit geldt alleen bij een vol plankje).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ook als je 3 x past dan is het spel afgelopen en krijgt je tegestander 50 punten extra ... kan hij alsnog winnen :(