Hoe realistisch is numbers?

Ik ben niet bepaald wiskundig. Dus ze kunnen mij in numbers van alles wijsmaken.. Zijn al die berekeningen en formules die ze gebruiken echt? Of verzonnen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is heel coel maar inderdaad heb ik geen idee of het klopt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ aniek
De formules en theorieën bestaan wel degelijk hoor.
Ook de manier waarop charlie het uitlegt klopt.

Het beste antwoord

Ja verschillende wiskundigen werkten als adviseurs voor de afleveringen.(zie bron)

Toegevoegd na 3 minuten:
Sorry de formules en theorieën zijn echt ik kan me nog een aflevering herinneren die de "black swan" theorie toepaste. Daarna opgezocht of dat echt bestond en het klopte ook nog met hoe het werd toegepast in de betreffende aflevering.
http://en.wikipedia.org/wiki/Black_swan_theory

Toegevoegd na 8 minuten:
seizoen 4 aflevering 13 was dat.
http://www.tv.com/numb3rs/black-swan/episode/1183015/summary.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dus toch wel, leuk! ik zou het een beetje jammer vinden als het allemaal nep zou zijn.. (niet dat ik er uberhaupt iets van snap hoor haha)

Andere antwoorden (3)

Wat ik me afvraag is hoe zo'n afdeling net die cases krijgt die terug te voeren zijn op het concept van de numbers.
Mij lijkt het dat je toch niet op voorhand weet dat het 'zo'n case' is maar daar mogelijk pas in de loop van het onderzoek achter komt.
Toch krijgen ze daar 'toevallig' net zulke gevallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zover als mijn eigen statistische kennis gaat, kloppen de theorien die in de afleveringen worden gebruikt wel.
Wel moet ik zeggen dat er wat dingen waren die voor mij zo gigantisch obvious waren dat mn tenen opkrulden.. Dan was het een beetje onlogisch dat die wiskundige typjes een hele aflevering deden over het oplossen van dat probleem.. (misschien moet ik ook maar bij het numbers-misdaad-team dan)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit de 1e onderstaande link gehaald:

De wiskunde klopt
Wat bijzonder is aan Numb3rs, is dat de makers veel moeite hebben gedaan om de wiskunde te laten kloppen. CBS stuurde honderden brieven naar universiteiten en instituten met de vraag om hulp. Er werd een team naar het grootste Amerikaanse wiskundige congres in Atlanta gestuurd om zo veel mogelijk contacten te leggen. Nog steeds helpen wiskundigen van Cal Tech in Los Angeles de makers. Charlie schrijft daarom realistische formules op het bord – ook al snapte de acteur die hem speelt vroeger zelf niets van wiskunde.