Geen enkel.

Doel is allereerst om je stukken op strategische plaatsen te krijgen.

Toegevoegd na 1 minuut:
En zolang jij daarmee bezig bent en je tegenstander geen grote fout maakt, denk je helemaal niet aan aanvallen, maar probeer jij je eigen stukken te dekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste kun je als eerste één of twee centrumpionnen zetten zodat je controle krijgt over het midden van het bord. En ook stukken ontwikkelen en snel rokeren. Het hangt ook af van de opening die je speelt. Of, als je zwart hebt, aan de verdediging die je speelt. Eén en ander kun je lezen in vele schaakboeken voor beginners, bijvoorbeeld die van Max Euwe of Hans Bouwmeester. Ik raad je aan om eens te kijken in het Max Euwecentrum in Amsterdam als je in de buurt woont, of anders op school te vragen. Misschien doen ze wel mee aan de schaakkaravaan. Succes!

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat Conan zegt is waar: Niet alleen maar aanvallen maar ook verdedigen! Dát is schaken, schaken met een plan. En behalve zelf leren uit een boekje kun je daar ook les in krijgen. (Is leuk!)

Toegevoegd na 1 uur:
Waar je ook veel aan hebt is het "Stappenplan". Een CD-rom is te koop bij onder ander het Max Euwecentrum. Je kunt ook soortgelijke dingen online vinden. Moet je even "leer schaken online" googlelen.