Hoe los je een kubus op?

Op internet staat wel de oplossing voor de rubik kubus. Maar ik heb een andere. Is er misschien een manier die ook bij deze kubus kan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K
Amadea
13 jaar geleden
Welke heb jij dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat voor kubus heb jij dan als het geen rubik kubus is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet niet hoe die heet maar er zit geen geel in in ieder geval en das bij rubik wel zo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het maakt niet uit welke kleuren je hebt, als hij verder maar werkt als een rubik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vast wel, maar dan moeten we wel weten wat voor kubus jij dan hebt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze liggen nu in verschillende winkels geloof ik met allemaal foto's ofzo- lastig trouwens, maar wel te doen.
En er zijn natuurlijk altijd ' neppers' geweest met verschillende kleuren en zelfs vormen, maar zolang de basis 3x3 blokjes (van eender welke vorm) is, blijft de oplossing precies het zelfde.

Antwoorden (6)

Excuses, ik zie dat ik een verkeerd veld heb gebruikt bij mijn vorige reactie. Ik wist het verschil nog niet, ik zit pas een week bij GV en dit verschil was me nog niet opgevallen.

Ik lees bij je eigen reactie (die ik dus ook nog niet gezien had) dat het enige verschil 'm in de kleuren zit.

Inderdaad: kleuren maken niets uit, stel jij verft met nagellak alle kleurtjes pimpelpaars dan nog werkt de kubus precies hetzelfde. Als jij gewoon een 3x3x3 kubus hebt werkt elke oplossing voor de normale kubus ook voor de jouwe. (Je zou eventueel zoeken&vervangen kunnen doen om de kleur(en) die je mist te vervangen voor de kleur(en) die je wel hebt om de oplossing beter te kunnen volgen.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die iLotte;

Een klasgenoot van me heeft het ooit ooar altijd en eeuwig opgelost door de gekleurde stickertjes van zijn kubus af te peuteren. Werkt perfect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik en mijn broertje en mijn broer hebben het allemaal kunnen oplossen met behulp van deze filmpjes het bestaat uit 3 filmpjes
deel 1 http://www.youtube.com/watch?v=ZxuTdZcTr_Q&feature=related en
deel 2 http://www.youtube.com/watch?v=4ohKyKfMVbY&feature=related en
deel 3 http://www.youtube.com/watch?v=b5ewVv9ANYc&feature=related je moet het niet snel opgeven een paar keer kijken en oefenen je kan het binnen 2 dagen al ik ben 14 jaar en mijn broertje 13 en mijn broer 17 we kunnen het nu alledrie het is niet moeilijk als je die filmpjes hebt bekeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De standaard kubus heeft een afmeting van 3x3x3 blokjes. Op deze kubus zijn verschillende varianten bedacht:

Pocker Cube: 2x2x2
Rubik’s Revenge: 4x4x4
Professor’s Cube: 5x5x5
V-Cube 6: 6x6x6
V-Cube 7: 7x7x7

Ook leuk: er zijn ook kleine rubik’s kubusjes te krijgen in sleutelhangerformaat!
Sinds kort is er ook een Touch-versie op de markt. Deze Kubus is speciaal ontwerpen om op te lossen met de ogen dicht. De zes zijden van de kubus zijn voorzien van zes verschillende materialen: plastik, rubber, steen, textiel, hout en metaal.

Oplossing
Interessant om te weten is dat een kubus maar liefst 43.252.003.274.489.856.000 verschillende posities kan aannemen, waarvan 1 de oplossing is!

Wil je de oplossing weten, klik dan op onderstaande link.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://hobby-en-overige.infonu.nl/spellen/17871-rubiks-kubus-oplossen.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had toen ze net in de mode kwamen een ronde, ben er niet eens aan begonnen ;p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die ronde werkte precies het zelfde als de vierkante ; veel van de zeshoekige en achthoekige tonnetjes ook. Kwestie van goed kijken.
Er zijn twee of drie methodes om de kubus op te lossen die allemaal min of meer op het zelfde neer komen ; alleen voor de onderste laag verschilt de volgorde nog wel eens, en of je aan de 'bovenkant' of de 'onderkant' van de kubus werkt.

Heb je die methode eenmaal door, dan kun je elke kubus van 3x3 oplossen, welke kleuren of afbeeldingen die ook heeft. Op Internet zijn allerlei verschillende handleidingen voor die oplossing te vinden, met codes, 2- en 3-D afbeeldingen en filmpjes.

Het best leer je jezelf één methode aan, want het ritme in de slagen is vrij belangrijk om hem op een gegeven moment zo snel mogelijk op te kunnen lossen. Het grappige is, dat je het dan ook eigenlijk niet meer vergeet.

Ik kreeg onlangs na bijna 30 jaar weer zo'n kubus in handen, en had gene idee meer hoe je dat ding moest oplossen. Maar toen ik er een beetje mee ging zitten klooien, deden mijn vingers vanzelf het werk. Die wisten nog precies welke beweging bij welke kleurencombinatie hoort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op youtube staan heel veel filmpje voor een cubis op te losse