De boekenserie "Een lied van ijs en vuur" is een enorm epos, geplaatst in een continent genaamd Westeros.
Dit continent bestaat uit 7 aparte koninkrijken, die vroeger door de familie Taergaryen zijn veroverd en tot 1 koninkrijk zijn gemaakt. Zo'n 15 jaar voor het begin van de boekenserie is deze familie bijna helemaal uitgemoord door Robert Baratheon en zijn volgelingen. Robert is vervolgens de nieuwe koning van de 7 koninkrijken geworden, maar Robert is sindsdien van de jonge, sterke en charismatische krijgsleider die hij was veranderd in een dikke en ongeinteresseerde koning. Zijn rechterhand is onlangs gestorven. Omdat hij een nieuwe raadsheer nodig heeft die hij kan vertrouwen, vraagt hij aan Eddard Stark (krijgsheer van het Noorden) of hij de nieuwe hand van de koning wil worden. Dit is het begin van een serie intriges, die wellicht zullen leiden tot de ondergang van het koninkrijk. Helaas zijn de intriges niet de enige problemen waar Robert mee zit. De laatste twee erfgenamen van Aerys Taergaryen bevinden zich in het Oosten, waar ze er alles aan proberen te doen om hun troon te heroveren. Daarnaast bevindt zich in het Noorden, achter de grote muur, misschien nog wel een groter gevaar. Behalve de wildlingen zijn achter de muur namelijk ook de Anderen, ofwel de witte lopers. Dit zijn lange mensachtigen met een witte huid en ogen die zo blauw zijn dat het lijkt alsof ze branden als vuur, en zij zijn in staat om de doden te doen herrijzen.
Amadea
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Naar mijn idee maakt de laatste zin dat duidelijk: degenen die het gevaarlijkst zijn hebben een huid wit als ijs en ogen blauw als vuur.