Wat zijn de negatieve effecten van reclame?

Reclame heeft veel voordelen: het houdt ons op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen in producten en diensten en het is goed voor de economie. Maar welke nadelen zijn er op te noemen? Reclame waarin een persoon wordt geïdealiseerd creëert bijvoorbeeld, bij mensen die daar gevoelig voor zijn, een gevoel van minderwaardigheid. Welke nadelen zijn er nog meer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11K

Antwoorden (8)

als je een spannend film zit te kijken is het niet leuk als er opeens reclame is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, met agressie tot gevolg :-)
Misleiding, hypnose, sublieme berichten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Reclame voor snoep bijvoorbeeld, dat stimuleert jongere kinderen om snoep te kopen, en er worden heel veel reclames uitgezonden over ongezonde dingen! En Als er hele mooie vrouwen voorbij komen, kunnen ze een slecht zelfbeeld krijgen.
enzovoort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je makkelijk over te halen bent tot aankoop van een artikel dat je echt graag wil hebben zou het kunnen dat je dat artikel ook werkelijk gaat kopen, terwijl je daar eigenlijk het geld niet voor hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat de consument (te) veel uitgeeft. De misleiding van de reclame is het onwerkelijk wat wij als consument niet zien, en vaak kom je dan met een kat in de zak thuis.

Wat je zegt een persoon die geidealiseerd wordt is de grootste misleiding vooral voor vrouwen, vrouwen houden van vergelijken en denken dan inderdaad dat beeld te creeeren van het zo bekende plaatje, dus je koopt in principe illusie...

Een negatief effect is ook dat het heel veel geld kost en jij betaald voor merkkleding bijvoorbeeld ook een x bedrag mee, zonder dat je het weet.

Misschien is dit leuk om te lezen...

http://zakelijk.infonu.nl/juridisch/53099-oneerlijke-handelspraktijken-misleiding-en-agressie.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het creëert een soort 'hebberigheid', waardoor er mensen zich in de schulden kunnen werken, omdat ze óók zo nodig het allernieuwste 'moeten' hebben.
Nog een heel groot nadeel vind ik, dat als het artikel niet van een bepaald merk is, dat kinderen/jongeren er dan niet eens blij mee zijn : ze worden dan gepest, dat ze niet eens het 'echte' merkartikel hebben, terwijl het niet-merk-artikel precies zo goed, zo niet soms zelfs beter is.
Reclame kan ook heel misleidend zijn : je zou zomaar kunnen geloven, dat al die wondermiddelen die bij TelSell aangeboden worden, jou werkelijk dat wasbordje kunnen geven zónder dat je meer gaat bewegen, of dat je van maat 48 afvalt tot maat 36 in 2 maanden na het innemen van wonderthee e.d.....
Ook zijn de reclames vaak niet eerlijk : ze 'lokken' je met allerlei geweldige instaptarieven, maar als die eerste termijn afgelopen is, ben je alsnog de pineut, en moet je zwaar dokken.

Bij sommige reclames ligt het er dik bovenop, dat het pure onzin móét zijn - en tóch tuinen er blijkbaar mensen in, dat product x of y je ónweerstaanbaar maakt voor het andere geslacht. Je gezonde verstand wordt gevraagd en getart bij al die reclames, maar onwillekeurig is een mens bang om een voordeeltje te missen - vandaar misschien dat de terugkerende hamsterweken en 3 halen 2 betalen-akties toch altijd weer op ons 'voorraad-hebben-is-goed'-instinct werkt.
Want wie heeft er nou (behalve als je 7 kinderen hebt) 5 flessen wasverzachter in voorraad nodig?
En een mens wordt er ook gemakzuchtig door : je kunt prima zélf je fruit/yoghurt-drank maken, voor een fractie van de prijs, en vooral ook met een fractie van de toegevoegde kleur- en smaakstoffen, en door er meer dan 1 aardbei per liter in te stoppen is het nog gezonder ook..

Dus het creëert een koopgedrag, waar we eigenlijk prima buiten zouden kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Impuls aankoop (voorin de winkel, bakken op straat en bij de kassa). En 'SEX'. Les 1 in marketing: sex sells. Dus blote dames bij producten waar ze niets toevoegen en veel suggestieve prikkels. En de overtreffende trap; De Ikea theorie. "verplicht door de hele hal moeten lopen voor je bij de uitgang bent". Ooit wel eens voor 1 product naar de Ikea gegaan en niet met 'een karretje vol' naar buiten gelopen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanuit de ondernemer: De reclameboodschap kan anders overkomen dan dat de ondernemer bedoelt..