Hoe ga ik om met de pikorde in de band?

Ik ben zangeres in een band, samen met nog vijf bandleden. Ik vind de muziekstijl geweldig, ik krijg een kick van het samen oefenen en (het af en toe) optreden. In het dorp waar ik woon is de muziekwereld klein, en ben dus blij dat ik in een band speel waar ik mijn ei in kwijt kan. Nu het probleem: ik ben een meegaand type, en er zijn twee mannen, vrienden van elkaar, die heel duidelijk hun stempel op de band drukken. Vooral een van de twee is zeer dominant, en kan op een zogenaamd humoristische wijze anderen voor schut zetten en kleineren. Hij kiest de muziek, hij bepaalt het repertoire. Ik baal ervan, want ik voel me niet gehoord, en ik oefen thuis en ineens kom ik tot de ontdekking dat men heeft besloten geheel ander nummers in te studeren. er is ook heel veel non verbale taal onderling gaande, ik kan mijn vinger er natuurlijk niet opleggen maar mijn stem gaat ervan trillen.Ik ben er klaar mee. Ik ben de confrontatie wel vaker aangegaan, maar ik ben dan weer de gebeten hond en stel me aan of verbeeld het me. Ik wil wel opstappen, maar zonder escalatie, want zoals ik zei is het muziekwereldje klein en een groot roddelcircuit, en als ik heel eerlijk ben wil ik ergens anders weer terecht kunnen. Wie heeft advies?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik ben ook zangeres van een band, met nog vier bandleden. Allemaal mannen, en gelukkig kunnen we goed met elkaar overweg. Wat ons helpt de kleine 'oneffenheden' te overbruggen is simpel maar doeltreffend: samen een borrel drinken op zijn tijd. Hoeft niet vaker dan drie keer per jaar, in ons geval. Los van de optredens. Het geeft je de kans om een open sfeer te creëren waarin iedereen kan aangeven wat hem/haar dwars zit. Je bespreekt ongedwongen de songs van het moment, wat er leuk was aan de laatste optredens. Je kunt het hebben over de wensen van iedereen, of ze nou haalbaar zijn of niet. Benadruk de noodzaak van goede communicatie! Bovendien heb je de mogelijkheid om met mensen afzonderlijk te spreken. Je kunt de 'dominante' mannen eens vragen naar hun drijfveren, is het hun keuze zo te werken, of zijn ze in een patroon gerold? Als er niemand meeluistert, voelen ze zich misschien minder geneigd de stoere vent uit te hangen. Stel je daarbij op als gelijke, niet als ondergeschikte. Geef aan dat je graag mee zou denken. Zie je na die poging nog steeds geen heil in de situatie, dan kun je rustig opstappen. Houd het bij jezelf: ik kan me niet (meer) vinden in de werkwijze van de band. Je hoeft niemand persoonlijk te beschuldigen, als je dat niet wilt. Aangeven dat je op zoek gaat naar een groep waarin je je beter thuis voelt, kan koud op hun dak vallen. Aan de andere kant worden ze dan misschien wakker. Om andere bands te vinden, kun je altijd op internet kijken naar de vacatures bij jou in de buurt: muzikantenbanken zat in Nederland! Succes enne... vooral doorgaan, hahaha!

Gewoon weg gaan als ze niet luisteren, zonder zangeres zijn ze niks.

De personen waar je het over hebt lijken me niet erg makkelijk over te halen, dus rustig praten lijkt me moeilijk. En toch zou ik het proberen. Ik denk dat je rustig moet blijven en vooral niet bozig en emotioneel over proberen te komen. Bijvoorbeeld als men andere nummers heeft gekozen om in te studeren, kun je rustig zeggen dat je dit niet wist en vragen of ze dit alsjeblieft als het kan misschien een beetje de volgende keer willen vertellen. Als ze dan boos worden of zoiets kun je altijd zeggen: 'Rustig maar, het was maar een vraag.' en hopelijk gaan ze inzien dat zíj zich aanstellen en niet jij. Mijn tip is: Rustig overleggen (het liefst als er een goeie sfeer hangt.) en maak ze erop attent dat het leuker is als iedereen aardig is tegen elkaar. En dat ze bovendien niks aan een zangeres hebben als ze niet weet welke nummers ze moet instuderen.

Zijn dit type mensen waar je vaker tegenaan loopt? Zo ja, stel jezelf dan de vraag: waar ben ik bang voor, waarom zitten ze in mijn allergiezone? Mogelijk dat jij juist sociaal bent en graag alles overlegt. Dan kan je of proberen jouw normen niet bij hen op te leggen en ze laten zijn zoals ze zijn of weggaan. Wel met de kanttekening dat je niet over je heen moet laten lopen. Over die muziek zou ik zeker bespreekbaar maken en zeggen dat je er van baalt dat je nu het verkeerde hebt geoefend. Succes ermee!

Als zangeres bepaal jij toch wel goeddeels het gezicht en de sound van de band. Ik zou toch wat meer op mijn strepen gaan staan en die twee heren daarop wijzen. Ook duidelijk maken dat jij wel wat meer medezegenschap wil hebben in de repertoirekeuze, desnoods zeg je dat je jouw stem niet geschikt vindt voor bepaalde nummers (die jij niet leuk vindt). Je zegt dat de muziekwereld in jouw dorp klein is, dus als je zou dreigen met opstappen, dan hebben ze een probleem, want waar halen ze zo gauw een nieuwe geschikte zangeres vandaan ?

Ik herken het probleem. Ik speel al jaren in een bigband tenoor sax en ben ca. 8 jaar co-leader geweest. In een orkest van zo'n 18 muzikanten is het eigenlijk heel normaal dat er naast een leider ook een muzikaal leider is, deze bepalen voor het overgrote deel het repertoire en de keuze van muziek bij een optreden, het zou anders een knap zootje worden (18 mensen, 18 smaken). Er zal dus altijd muziek worden gespeeld waar je niet bij alles 100% achter staat, maar in de meeste gevallen is dat niet erg, gezien je plezier hebt in het maken van muziek en je er je "ei" in kwijt kunt (ik hoop trouwens wel een hardgekookt ei) en onderling tussen de muzikanten de sfeer goed is. Ik begrijp echter dat dit laatste niet zo is, wat ik begrijp is dat er ook een of andere arrogante klootzak meespeelt welke denk dat hij op eenzame hoogte verkeerd!! "zogenaamd humoristische wijze anderen voor schut zetten en kleineren", dit is voor mij uitdenboze, direct nokke met die man, hier kun je niets mee en zal al je creativiteit compleet mee om zeep worden geholpen. Heel snel een andere groep op zoeken, eventueel in een andere omgeving (ander dorp) Ik heb jaren in Utrecht en Amersfoort gespeeld en woon in Muiderberg, als je maar plezier hebt in het geen je doet. Ik hoop dat je er op korte termijn uit komt, muziek maken en er ook nog anderen van kunnen laten genieten geeft veel voldoening.

Gebruik dat roddelcircuit in jou voordeel! Ga netwerken speel eens mee met andere bands. Een gastrolletje hier en daar en blijf ondertussen bij je bandje. jou afhankelijkheid van de band geeft dominante bandleden ook minder reden om naar jou te luisteren. Als jij voor jezelf alternatieven creëert verandert dat misschien. Gooi niet je oude schoenen weg voor je nieuwe hebt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100