De tuba’s werden steeds groter om nog meer basklank te kunnen maken, daarom ontwierp John Philip Sousa een opvolger van de tuba. Hij plaatste zijn instrument naar voren en vormde het als een soort krans om de bespeler heen. Door dit nieuwe ontwerp kon het instrument goed gedragen worden en was het uitstekend geschikt om te gebruiken in looporkesten of militaire kapellen. Om klank uit de sousafoon te krijgen moet je eerst 10 liter (!!) lucht verplaatsen, je moet dus wel een redelijke longinhoud hebben om hierop te kunnen spelen. De sousafoon mag je wel de reus van de koperen blaasinstrumenten noemen.
Een sousafoon is van koper gemaakt, met cupronickel ventielen. Ik denk dat het bouwen ervan te ingewikkeld is om dat eigenhandig te kunnen doen. Dan kan je beter naar een muziekinstrumentenwinkel gaan, of er tweedehands een proberen te kopen, zie daarvoor bijvoorbeeld http://www.sousaphones4ever.nl/forsale-1.htm
Amadea