Waar komt het verhaal vandaan dat Rudolph het Red-Nose reendeer (van de Santa Claus) een rode neus heeft?

Welk verhaal is dat, en wat is het nut om een rode neus te hebben? Zoiets als een waarschuwingslicht ofzo?
of..? Iemand die dit uit kan leggen? Er zit vast wel een interessant verhaal achter.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Het komt uit een gedicht.
Eerst waren er alleen de gewone rendieren, later kwam Rudolph erbij: http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/feestdagen/46713-mrs-claus-kerstelfen-rendieren-en-rudolf.html

"Robert May schreef het eerste gedicht over Rudolf het rendier met de rode neus. Het was een klein boekje dat rond de kersttijd in de winkel waar hij voor werkte werd weggegeven. Robert schreef uit eigen ervaring want hij was als kind ook gepest door medeleerlingen."

Misschien had hij zelf een rode neus, of zocht hij iets waarmee een rendier kon opvallen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ging er om dat Rudolph anders was dan de andere rendieren en gepest werd om zijn rode neus.
Robert May werd als kind ook gepest. Later blijkt de neus erg handig te zijn. Een kinderverhaal moet toch een moraal hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat bedoelde ik met m'n laatste zin, maar jij legt het een stuk duidelijker uit ;-)

Andere antwoorden (2)

Aanwijzing dat Santa Claus wel van een borreltje houdt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad zoiets als een mistlicht:

Rudolph with your nose so bright,
Won't you guide my sleigh tonight?

Rudolph is het buitenbeentje dat door alle rendieren gepest wordt omdat hij anders is, hij heeft een felgekleurde rode neus. Maar dan komt de kerstman langs in de mist, hij kan niet zien waar hij heen gaat. Aan al die gewone rendieren heeft de kerstman niets, maar Rudolph met zijn rode neus kan mooi de weg wijzen, want die neus is goed te zien en te volgen.

Moraal van het verhaal: het is niet erg om anders te zijn. Nu wordt je er misschien nog voor gepest, maar later zal blijken dat je niet raar, maar bijzonder bent. Eigenlijk is het een variatie op het verhaal van het lelijke jonge eendje dat later een prachtige zwaan blijkt te zijn.