Waarom mag RTL wel sluikreclame uitzenden en publieke omroepen niet hiermee doel ik op optimel en life4you

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Televisie
1.9K

Het beste antwoord

Zowel de commerciele omroepen als de publieke omroep mogen geen sluikreclame uitzenden.

"Sluikreclame is alle niet-toegestane reclame in een regulier radio- of televisieprogramma. Bij zowel publieke als commerciële media-instellingen is sluikreclame niet toegestaan (artikel 2.94, onder d, resp. artikel 3.7, tweede lid, onder d van de Mediawet 2008)."

Wel zijn de regels voor commercielen en publieke omroep iets anders geformuleerd. Maar je moet bijna jurist zijn, om te ontdekken wat het verschil is.

Natuurlijk worden die regels omzeild, en/of worden de grenzen van die regels opgezocht, omdat de commerciele belangen groot zijn. Bij GTST zie je alleen maar IKEA meubeltjes, en worden er bij DWDD boeken en CD's aangeprezen. Het commissariaat van de media is dan ook dag in dag uit bezig, om te bepalen wat nou net niet, en net wel mag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat de Publieke Omroep van de Overheid is. Daar wordt alles strenger gecontroleerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
RTL is een commerciële zender in tegenstelling tot de publieke omroep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
RTL en dergelijke zenders worden betaald door de bedrijven die reclame maken op de zenders. Op die manier kunnen die zenders dan ook ongestoord producten aanprijzen, want ze krijgen er voor betaald. Het is dan ook geen sluikreclame, maar gewone reclame. De reclame is alleen wat anders verpakt doordat er een rubriek in een programma wordt gebruikt om het product aan te prijzen. Ook programma's worden 'mede mogelijk gemaakt' door bedrijven, doordat ze betalen om bij het programma genoemd te worden.

Publieke omroepen worden door de overheid betaald en mogen niet op een andere manier geld krijgen. Dus zeker niet omdat ze betaald worden door bedrijven voor reclame. Als er dan toch express of per ongeluk reclame is, dat verder geen maatschappelijke of culturele functie heeft, wordt het sluikreclame genoemd. Dit mag dan inderdaad niet. Het aanprijzen van een boek of cd waar de schrijver of artiest bij zit, valt daar niet onder. De schrijver of artiest zal er niet voor hoeven te betalen dat hij tijdens zijn interview zijn product mag laten zien.