Als er wordt gevoetbald in een stadion met verlichting zie je aan vier kanten schaduw. Hoe kan dat?

want er komt dan toch van de andere kant op die plaats licht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Televisie
2.1K

Het beste antwoord

Op alle plaatsen komt van 4 kanten licht. Alleen waar de spelers lopen slechts van drie kanten op het veld...van 1 kant wordt door de speler tegengehouden. De schaduw die je ziet is het ontbreken van dat kwart licht van die ene mast. Dat is genoeg intensiteits verschil om waar te nemen.

Zo had ik thuis altijd 5 schaduwen vanwege een plafond lamp met 5 lichtpunten. Als er meer lampen op dezelfde plek "afgedekt" werden werd de schaduw gewoon donkerder...op het veld dus als de schaduwen van 2 spelers elkeer overlappen (zolang tenminste de 2 overlappende schaduwen van verschillende lampen komen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat de lichtbronnen van vier kanten komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naarmate de afstand van de lichtbron groter is wordt het licht zwakker. Als zo'n plek door een feller licht bestraald wordt zie je de uitsparingen, bijvoorbeeld als een voetballer 'in de weg loopt', als een schaduw. De klassieke stadionverlichting bestaat uit vier lampen-units op de hoeken waardoor dat schaduweffect viermaal optreedt.