Waarom is de zendtijd van Nieuwsuur ingekort?

Dit lijkt voor mij tenminste. Gewende uitzending gemiddeld was zo ongeveer wel 45min. Vanaf 8 juli heeft geen één keer meer de 40min überhaupt aangetikt Maar zit het vaak rond de 30min. Waarom dit, en heeft zoiets ook niet invloed op andere programma's?

een jaar geleden
in: Televisie
1.4K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Ik kan me ook voorstellen dat in de vakantietijd veel personeel op vakantie is, of elders een helpende hand toe moet steken. Hierdoor is er gewoon wat minder materiaal (beeld én tekst) om uit te zenden.
LeonardN
een jaar geleden
Kijk eens meerdere jaren door. Ik zie rond juli/augustus vaker een periode waarin men rond de 30 min zit en de 40 zelden tot niet haalt.
Maar ik zie sowieso een vrij wisselvallig beeld van aantal minuten, en een te kleine steekproef om te stellen dat dat vanaf nu voor altijd gaat gelden. https://www.npostart.nl/nieuwsuur/VPWON_1246712/episode
Druk net zolang op "meer afleveringen tot je een jaar of twee hebt geopend.
zoek(ctrl-f) dan of "39 min" en dan op "40 min" en dan zie je aan de rechterkant gelijk hoe het verdeeld is en hoevaak dat aantal minuten voorkomt.

Antwoorden (1)

De zendtijd van Nieuwsuur is niet ingekort. De zendtijd is variabel, afhankeliijk van het nieuwsaanbod op een bepaalde avond en het daarvoor beschikbare materiaal (correspondenten, beelden, gasten). Ook vervalt soms een onderwerp op het laatste moment en dat betekent een kortere uitzending dan gepland.
De planning van Nieuwsuur is: soms 30 minuten, soms 40 minuten, soms 50 minuten.
Op zondag is 30 minuten gebruikelijk. op zaterdag 40 minuten en van maandag t/m vrijdag 40 of 50 minuten.
Bron: programmabladen.
een jaar geleden
Alex1995
een jaar geleden
Bedankt voor deze reactie! Vind het vreemd "afhankelijk van het nieuwsaanbod" want ze stellen steeds dat dit een uitzonderlijke tijd is van oorlog en vele crisissen tegelijkertijd. En plots nu kortere uitzendingen haha.
SentWierda
een jaar geleden
@Alex1995. Er is toch sprake van een misverstand. Nieuwsuur richt zich op achtergronden van het nieuws - het dagelijkse nieuws. Daarnaast doet Nieuwsuur aan onderzoeksjournalistiek: tijdrovende en diepgravende onderwerpen die incidenteel veel zendtijd vergen. Zo'n onderwerp kan wel eens op het laatste moment moeten worden verschoven naar een volgende uitzending en dan ontstaat een "gat" - de uitzending is plotseling beduidend korter dan gepland.
Het uitgangspunt van Nieuwsuur is:
zaterdag en zondag 30 minuten;
maandag t/m vrijdag 47 minuten.
Bron: https://www.gids.tv/programma/nieuwsuur
.
LeonardN
een jaar geleden
@SW
https://www.npostart.nl/nieuwsuur/VPWON_1246712/episode
Als je daar kijkt, zie je inderdaad dat Ma-Vr 32 tot 37 minuten innemen. Bijna vergelijkbaar met de za-zo.
Uitzendingen boven de 40 minuten komen de laatste twee maanden zelden voor. Je kan dat allemaal zo zien door zoeken op pagina(ctrl-f) en dan "40 min" intikken dan "41 min" etc.
Maar als je dan nog verder terugzoekt lijkt dat zich vaker te herhalen rond deze tijd.
SentWierda
een jaar geleden
@LeonardN. Nieuwsuur heeft van maandag t/m vrijdag gemiddeld 47 minuten zendtijd - over een jaar gerekend. Die 47 minuten moet Nieuwsuur vullen,. Dat betekent: meestal 50 minuten, soms (in zomerperiode; onderbezetting op de redactie wegens vakantie) 40 minuten..
Deze zomer ma t/m vr.: tot en met vrijdag 7 juli: 50 minuten.
Vanaf maandag 11 juli: 40 minuten.
LeonardN
een jaar geleden
Kan je eenmaal kijken op deze website? https://www.npostart.nl/nieuwsuur/VPWON_1246712/episode
Er is de laatste 365 dagen
1 aflevering van 47 min en 1 van 54 min
geen aflevering van 46,48,49,50,51,52,53,55 of hoger. Met het aantal afleveringen ONDER de 47 minuten kan je op die wijze dus nooit aan de gemiddeld 47 minuten komen. Wij kijken niet naar een stelling, maar naar de werkelijke getallen die controleerbaar en meetbaar zijn. De 47 minuten zijn controleerbaar onwaar.
SentWierda
een jaar geleden
@LeonardN. De website heb ik bekeken.
Tot en met vrijdag 8 juli waren de ma/vr-uitzendingen 50 minuten (incl. reclameblok). Effectief: minimaal 39 en maximaal 45 minuten.
Vanaf maandag 11 juli 40 minuten (incl. reclameblok). Effectief: minimaal 29 en maximaal 37 minuten.
Nogal eens (op zaterdag en zondag) vallen de uitzendingen langer uit dan gepland. Zoals o.a. op zondag 3 juli: 34 minuten; zondag 26 juni 32; zaterdag 28 mei 32; zondag 8 mei 32; zaterdag 7 mei 32, zondag 24 april 36.
LeonardN
een jaar geleden
Maar (en dat is typisch) je zegt niks over de stellingnames en dat die van onze kant kloppen en die van jouw kant dus niet.
Effectief wordt een tijd van 47 minuten ma-vr gemiddeld niet gehaald. (je stelt zelf: Die 47 minuten moet Nieuwsuur vullen,) dat is dus zonder reclame.
De zendtijd van de laatste paar weken is WEL ingekort (en gaat dus direct in tegen wat je in je antwoord stelt). Dat laat je nu zelf zien in je laatste reactie. Vanaf maandag 11 juli 40 minuten (incl. reclameblok). Effectief: minimaal 29 en maximaal 37 minuten.
Waarom je hier reclameblok gebruikt snap ik niet. Punt is; reclame of niet, dat het zo is dat de programmatijd (wellicht tijdelijk) weldegelijk significant is ingekort.
Dat zie ik de laatste 2 jaar precies rond die tijd gebeuren. Een aanwijzing dat de inkorting (maar dat is gokwerk) tijdelijk is en te maken heeft met zomervakantieverlof.