Oplichters worden niet altijd geblurred op tv, wat zijn de regels hierover?

Bij het programma van Kees van der Spek worden oplichters geblurred, maar bij Avrotros Opgelicht zien we ze wel goed in beeld. Waarom bij de één wel en bij de ander niet geblurred?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Televisie
2.7K

Antwoorden (1)

Met alle respect voor Kees van der Spek, maar zijn programma is er niet één van diepgaand onderzoek, ze stellen een casus op aan de hand van een Nederlandse toerist die in het buitenland is opgelicht, dus de verdenking is dubieus.

Bij TROS Opgelicht worden oplichters door de jaren heen vaak meerdere keren ontmaskerd, zijn er meerdere keren aangiften gedaan, zijn er meerdere keren politieonderzoeken geweest, maar blijft de oplichter steeds in het oude gedrag terugvallen, de verdenking is dus sterk en daarmee is een eventuele rechtsgang een stuk makkelijker voor de televisieproducent, de televisieproducent behoeft immers voor het signaleren van misstanden de beschuldiging niet wettig en overtuigend te bewijzen, en er heerst persvrijheid in dit land i.t.t. de landen waar Kees vaak verblijft. TROS Opgelicht moet er wel op toezien dat zij niet overgaat tot het publiceren van lichtvaardige verdenkingen, maar daarvan is bij de items die TROS Opgelicht uitzendt(veelal) geen sprake van.
Toegevoegd op 29 september 2020 23:07: bron